الاثنين، 15 فبراير 2010

مركب ورق على البحر ....


من بعيد وكل يوم اشوف والمح البنت دى تيجى وتقف على اول الشط قرب المية فى ايدها ورقة ووردة وترميهم فى المية

وكتير اسأل نفسى ايه اللى ممكن يكون كتباه بنت عمرها خمس سنين فى ورقة ولمين؟ ممكن تكون بتهدى الوردة ؟ وليه عند المية ؟

لحد مافيوم قررت اقوم وراها واشوف هى بتعمل ايه وليه ؟ بس خفت لا مترضاش تتكلم معايا او تخاف منى

فكرت كتير ووصلت لحل ....

روحت عند الشط ومعايا ورقة ووردة واستانيتها لحد ماجت .. اول ماجت شوفت فى عينها نظرة ماقدرتش اقاومها ...

جت علية من غير ما اتحرك من مكانى وسألتنى بمنتهى الجدية :) طفلها عمرها خمس سنين وجدة كدة وقوية كدة ؟؟

- انت بتعمل ايه هنا ؟

- وانت بتسألى ليه ؟

- عشان ده مكانى انا وباجى هنا كل يوم ومش بيكون فى حد غيرى

- ليه يعنى الشط ده بتاعكل مثلا ؟؟

- اه بتاعى

- طب انا ممكن اطلب منك انك تسمحالى انهاردة بس اقف هنا شوية ؟

- ليه ؟

- اصلى معايا حاجة وعايز اوصلها لحد بعيد

- حاجة ايه ؟

- الورقة دى والوردة دى

تبص بصة كلها استغراب وكأنها بتقول ايه ده انت كمان جواك اسرار زيى !!

- هى الورقة دى فيها ايه ؟

- فيها كلمة

- كلمة واحدة بس !!!؟

- اه

- وانت ايه الورقة اللى فى ايدك دى ؟

دى فيها سرى

- مممم سرك انتى عندك اسرار ؟

- اه عندى اسرار ، وانت ايه الكلمة اللى فى سرك ؟

- انا ماعنجيش اسرار

- اومال جى هنا ليه ؟ وورقتك دى فيها ايه ؟

- دى فيها اعتذار.. يعنى كلمة انا اسف

- لمين ؟

لحبيبتى

- هى ليه زعلانة منك ؟

- انتى مش شايفة انك بتسألى كتير

- انت اضايقت ؟

- هههه لاء منك مش بضايق

- طب ممكن تروح بعيد عشان انا عاوزة الحق ابقول للمية سرى

- اتفضلى يافندم ... وروحت وقفت بعيد بخطوتين

- يا نهر يا سريع انا جبتلك اخبارى بتاعت امبارح كل اللى حصلى عشان ابعته معاك لابويا اللى مسافر عندك بعيد انا بعتله صورة جديدة رسمتهاله عشان كنت وعدته بيها المرة اللى فاتت عشان لما رسمت لامى صورة مدرستى فى المدرسة قالتلى وفين بابا لازم هو كمان عشان مايزعلش ،، قلتلها بعيد ،، قالتلى ابعتيهاله .. خدها معاك ليه مع وردتى بتاعت النهاردة وقله يلا يرجع عندى كتير حاجات احكيهاله ..

ياحبيبتى لابوها بتبعت سرها مع مية البحر ..!! ليه ياترى ؟ معقول الملاك دى يسبها ابوها كدة لوحدها معقول حد يبقى عنده الملاك دى ويبعد عنها ويجيلو قلب يعمل كدة ..!!! انهى أب و أم دول !!

- ورمت الوردة والصورة فى مية البحر

- ها يا حلوة قولتيلو سرك ؟

- اه .. وانت مش هتقوله ؟

- هقوله اكيد ..

- طب انا همشى ... مع السلامة

- رايحة فين ؟؟ انتى لوحدك معاكيش حد هنا ؟.

انا كبيرة والكل هنا بيعرفنى ومش بخاف وبيتى قريب من هنا

- :) ماشى يا كبيرة بس برضة مايصحش بنوتة قمورة زيك كدة تمشى لوحدها .. ممكن اوصلك ؟

- ممكن بس انت لسة مارمتش سرك فى المية

- سرى دلوقتى مش مهم

- بس كدة حبيبتك هتفضل زعلانة منك انك ماصلحتهاش

- طب هرميه بس بشرط

- ايه هو ؟

- تقوليلى كنت بتبعتى الورقة والوردة لمين

- بابعتهم لابويا

- ليه هو فين ؟

- مسافر بعيد فى البحر أمى قالتلى انه سافر من زمان كتير بعيد وانا كل يوم بيوحشنى وبيحصلى حاجات كتير وببقى عايزة اقوله عليها وبخاف انساها ولما عرفت انه فى البحر فكرت ابعتله اللى عايزة اقوله مع مية البحر وهى هتوديهاله واكيد هيقرا رسالتى لانه اكيد بيستناها واكيد عايز يعرف عنى كتير حاجات .. وانا مستنياه يرجع وانهاردة بعتله صورة رسمتهاله وانا معاه فيها عشان انا اكيد وحشاه كتير

- انتى عايشة مع مين ؟

- مع أمى هى بتحبنى كتير وانا كمان

- وأمك عارفة برسايلك دى ؟

- لا مش تعرف

- ليه ؟

- لانى لو قلتلها هتزعل منى كتير هتفكر انى عايزة ابويا ومحتجاله وبحبه اكتر وممكن تضايق منى لأنى بس اقولها كدة بتبدأ تبكى وانا مش بعرف اعملها حاجة وكتير بسمعها بتبكى لاما اقولها ابويا وحشنى وعايزة يرجع بقى ..

- انتى بنوتة حلوة كتير وقلبك كبير قوى قوى يابخت ابوكى وامك بيكى

- يالا بقى صالح حبيبتك قبل المية ماتمشى وتبعد

- طب يعنى فكرك هتوصلها الرسالة ؟

- اكيد انا بثق فى البحر انه بينقل الاسرار جوة فى موجه

- ههههه على ضمنتك

- ايوة .. يالا اكيد حبيبتك مستانية رسالتك زى ما أبويا مستنى رسالتى

- طب ممكن ترميها معايا ؟

- ماشى

وبأيدها الصغيرة الرقيقة الصافية رمت معايا وردة بيضة نقية بنقاء قلبها الصغير اللى مليان حب وبراءة اكبر من الدنيا كلها و ورقة فيها كلمة اعتذار لحبيبة .. للأسف مزيفة مالهاش وجود ..

ليست هناك تعليقات: