الثلاثاء، 25 مارس، 2008

زمان قالو بين المعلم والمريد ,,,الحب.....

اعذرنى صديقى العزيز,,,فلم اكن اعلم انى اثير ضجرك الى هذا الحد
اعذرنى لجهلى فأنا لا أعلم ولا أدرى ما صورتة وجهى بمرأة قلبك,,عقلك
اعذرنى لمرضى ,,فليس على المريض حرج,,,وقد مرض بك قلبى
اننى ادرك جيدا كم انت رجل يحترم كلماته,,وكلمات الاخر ,,وحياته
لم اذكر مرة استهزاء فاتت علينا,, ولا كلمات عبثية
لذا جئتك طالبة العلم
قد عرفت من من جاءو قبلى,,,انهم قد حملو اعظم الشهادات
فى جرح القلوب
قد علمت لقبك يا سيدى وهو " جارح القلوب "
ياله من لقب ,,قد تفتخر به
باعتقادى ,,كم هى مهنة مربحة,,فاكم مريد تعلم جرح القلوب
وكم هم كثر
قد رأيت كم هى ممتلئة حجرتك بمريديك
سيدى ,,معلمى,,اعلم
اعلم انى لست تلك الطالبة التى كنت تتمنى ان اكون عليها
وعذرى..........
انى يوما لم اكن اريد تعلم جرح من جرحنى
لكن استاذى
انا هنا
فقط لغاية واحة ,,,هى
ان اتفوق على استاذى ,,, والقنه الدرس
فقط...لكى تدرك ماذا انت بفاعل بمن هم مثلى من البشر
فلتكن انت اول تلاميذى معلمى
ولنرى هل تعلمت منك جيدا ام ما علمته لى الدنيا كان اكثر منك تأثير على..............
فلنرى........................................

الأحد، 23 مارس، 2008

شفت بعينى ماحدش قالى...............

مشيت فى الشارع , ببص يمين وشمال بحالو ادور على لقطة حلوة ممكن القطها , بس ياخسارة اللى شفته مكانش حلو قوى........
هو : بيحاول يتكلم معها يشرحلها الظروف وهو عامل ازاى وحياته شكلها ايه مخاوفه مقدرته ايه اللى يقدر يعمله ومايقدرش يعمله حاجات كتير قالها وهى بتسمع ,,كان نفسى اسمع صوت عقلها لكن انا سمعت ما هو افظع صوت قلبها
هى: قلبها بيصرخ بيستغيث بيسأل الف سؤال كلمهم بيبدؤ بليه,,لما انت عارف كل ده ليه سبتنى اجبك من الاول ؟ طب ليه حبتنى ؟ وليه سبتنى ؟ مليون ليه ومافيش رد
كان نفسى اجرى عليهم وطبب عليهم وقولهم اوعو تفرطو فى بعض حرام الحب يمكن هو التعويض العادل عن اى مشاكل ممكن تقبلوها فى حياتكو كان موقف صعب مافيهوش اى رحمة
سمعتها بتقولو ان عارف انت عملت فى ايه ,,عارف يعنى ايه احس انك حبك كان مجرد شفقة علبه , كان مجلرد انانية منك,,,,قالت حاجات كتير بس هو معرفش يرود عليها
ليه حصل كدة؟؟؟؟ليه بقت اسهل حاجة عندنا اننا نضيع كل حاجة حلوة حاولينا وبعدها نرجع نقول هو ليه الدنيا وحشة؟ ليه بنخون ونرجع نعيط ونقول ليه بنتخان؟ ليه بنقسى على بعض ونرجع نسأل ايه القسوة دى جاية منين؟ ليه بنضيع الحب ونرجع نقول مافيش حب؟
لبه؟لبه؟ليه؟ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

الأربعاء، 19 مارس، 2008

يفضل اسمها أم...........

جتلى وقعدت تبكى...بتقولى انا اسمى ام عندى بنت وولد ,,ربيت وكبرت وعلمت وفى الاخر.........وبكت
مالك يا ست ليه البكى؟؟؟؟؟؟؟؟
قالتلى سبينى يمكن البكى يغسل الهموم..........سبتها
شوية وقلتلها احكى
بدأت تحكى.....
لما كنت بقعد قدام التليفزيون قرب احتفلات عيد الام واشوف ازاى الناس بتغنى لأمهتها كنت ابكى ويصعب عليه حالى, وسألأ نفسى هو ليه ولادى مابيعملوش معايا كدة؟
صحيح هما بيجيبو هدايا وبيقولولى كل سنة وانت طيبة ,لكن كان دايما جوايا شعورانهم مش بيعملو كدة من قلبهم
سألتها ليه انت حاسة كدة, ومنين حاسيتى كدة؟
قالتلى ,,قلب الام,
قلتلها ازاى؟
قالتلى انا طول عمرى شايفة ان عمرى ماقصرت فى وجباتى ناحية ولادى
قاطعتها وقلتلها يعنى بتعملى ايه؟
قالتلى ابدا كنت بحبهم وبدلعهم .....وسكتت قلتلها بس؟؟؟؟
قالتلى هو فى اكتر من ان الام تحب ولادها؟؟؟؟؟؟ظ
قلتلها فى حاجات كتير
قالتلى زى ايه؟
قلت: التربية, التوجيه,الحنان ,الرعاية,الاهتمام,ضمة الحضن.....زحاجات كتير
قالتلى ومع ذلك كانو بيحبو ابوهم اكتر !!!!!!!!!
طب ماسألتيش نفسك ليه؟
سألت..........
والاجابة؟؟؟؟؟
معرفتش اوصل لحاجة...
والمطلوب يا ست
عاوزة احس ان ولادى بيحبونى
بصى يا امى
مافيش ام مابتحبش ولادها,, وكمان مافيش اولاد بيكرهو امهم ,,انت أم,, وهتفضلى ام مهما حصل لكن............
ولادك ماشفوش منك الحنان والرعاية اللى هما بيسمعو عنها فى اغانى الام ولا فى الكلام اللى بيسمعو
انت معرفتيش تضمى بنتك ولا تفهميها ولا تسعديها لما كانت محتجالك ,بالعكس انت وقفتى فى وشها وماحستيش هية ممكن تكون حاسة بايه وانت بعيد عنها وهى مش لاياقى,,,والولد معروف دايما انه بيكون حنين وعطوف على امه ,, وكمان هو الكبير وواخد باله من كل اللى فى البيت
لكن احساسك ده سبب كبير منه انت وعلاقتك بيهم من الاول ,,, مش الاكل والشرب بس هما كل علاقتك بولادك
فى حاجة اسمها السهر جنب العيل من دول لما يسخن,,حاجة اسمها سهر عليه طول ماهو بيذاكر,,حاجة اسمها تشجيع لما يعمل حاجة صح وكلام بهدوء لما يغلط...لو كنت عملتى كدة معاهم عمرك ما كنت هتحسى بالشعور ده ابدا
لكن سامحينى هما ماشوفش منك ده
ومع ذلك انت ام وهتفضلى ام مرفوعة عالراس وجوة القلب ربنا وصانا بيكى والاب خير,,, والرسول كمان وصانا بيكى واكيد يترضلك الجميل ,,لانك ام واكيد الامومة اللى جواكى ظهرت فى بعض مواقف ماينفعش تتنسى
ضمى ولادك لسه الاوان مافتش وةهما كمان هيجولك ويبوسو ايديكى
افتحى معاهم صفحة جديدة
عشان انت هتفضلى ام ......................... كل سنة وكل ام بخير وصحة وسعادة

الثلاثاء، 18 مارس، 2008

خايفة...................

ياترى عشان الدنيا تلاهى والناس بعيد عن بعض ,,انا خايفة
ولا عشان وجودى وحيدة فى الدنيا دى ,,انا خايفة
ولا عشان ماحدش حواليا حاسس اصلا بالامان ,,انا خايفة
ولا عشان كلبتى الوحيدة فى عز البرد حاسة بخوف وكل ما ابوصلها الأنى ,,انا خايفة
ولا عشان صديقتى الوحيدة بعيدة ...قوى ,,انا خايفة
ولا عشان مش عارفة اسمع صوت قلبى ,,انا خايفة
ولا عشان سبنى لوحدى استناه,,انا خايفة
ولا عشان بسمع نشرة الاخبار عاالجزيرة ,,انا خايفة
ولا عشان تاه صوت فيروز وسصت صراخ غزة ولبنان,,انا خايفة
ولا عشان اللى بيموتو فى طابور العيش..كل يوم,,انا خايفة
ولا عشان الاطفال اللى كل يوم بتتولد"مشوهة" ,, انا خايفة
ولا عشان ماليش صوت ..واضح ,,انا خايفة
ولا عشان لما بقيت ابص فى المراية ماشوفشملامح وجهى,, انا خايفة
ولا عشان انا شايفة الجبن فى كل مكان حواليا,,انا خايفة
ولا ليه ؟ ولا ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
تعددت السباب والخوف واحد................

الأربعاء، 12 مارس، 2008

صااااااااااااااااالح بوابير الجاااااااااااااااااز.............

كدة كان بينادى زمان الراجل اللى كان بيلف على البيوت فى مصر عشان يصل بابور الجاز اللى كان البيت المصرى البسيط بيحضر عليه اكله,,كانت ام العيال يعد تنفخ فى البابور لحد ماينقطع نفسها عشان تقلى شوية بنتجان لابو العيال والعيال عشان لما يرجعو من الكتاب ومن الشغل , ولما اضطورت الدنيا من حواليهم ربنا فتح عليهم بالبوتجاز الابيض الشعلتين ده بتاع المصانع الحربية, واللى كان بيشتغل بالانابيب ,,انابيييييييييييييييييييييييييييييييب ,, كدة كان بينادى بتاع الانابيب,, وفى عصر التكنولوجيا الحديثة ومع الانفتاح بقى عند ست البيت بوتجاز 5شعلة وفرن بلمبة وبيشتغل اشعال ذاتى واخر حلاوة ,, ماهو بقى فى غاز طبيعى ههههههههههههه بعد ماالستات ارتاحت من دعء بابور الجاز ,, وبعد ما ارتاحو من الانابيب اللى بقت بتنفجر فيهم ,, قعدت الجارة " فلانة الفلانية " مع جارتها يلطمو ويعيطو ليه خير ؟ كفاالله الشر؟؟؟ اصل هيرجعو للهم ده تانى ال ايه يا خويا الراجل اللى نغنغنا وعايشنا فى نعيم ال صعب عليه وقالنا كفاية كدة عليكو دلع وطبخ على البوتجازات اللى بتشتغل بالغاز الطبيعى تعالو نبطل استعمال غاز عشان فى اخوان لينا يا عينى حرام محرومين والستات مش مدلعين زيكو لسة ماخدوش حقهم وهما هنا قريبين جنبنا مش بعيد ,, فا احنا انسانيا مضطريين نودلهم شوية غاز مدعم عشان يعرفو يعيشو كويس وبالمرة نوفرلهم قد مليار جنيه كده عشان يعيشو عيشة فل ويدوءو الاكل على الغاز الطبيعى زيكو ,,يا ست يا مصرية انت طول عمرك كريمة وبنادى بحقوق المرأة حرام تحرمى جارتك السو دى من شوية غاز طبيعى يا دوب يجى 20 سنة بس يكون عيالك كدة كبرة وربنا كرمهم وبيشحتو على باب السيدة ولا يمكن يشتغلو طباخيين عند جارتك السو عشان يادوب يلحقو الفتافيت من طابيخهم البايت.................
انا بجد مش فاهمة ولا فى اى حد فاهم اى حاجة كانت حلقة فى العاشرة مساء النهاردة مستفزة اخر حاجة
هو احنا ليه كل الناس شايفانا دءين عصافير,,,الكبار هيقولو سيبوهم دول مش فاهمين حاجة مش معقولة هنخلى شوية ناس حىالله اسمهم شعب البلدى اللى المفروض ان الكبار دول موظفين عندهم وبيحمولهم مصالحهم مش معقول نسيبهم هما يمشو سياسة البلد على كيفه
طب ماشى لو احنا مجرد شعب مش فاهم حاجة,, وانتو الكبار فاهمين كل حاجة ,, طب هو احنا مش من حقنا نفهم , بلاش نفهم مش من حقنا نعيش فى بلدنا حاسين بأمان لبكرة
ياكبار اللى بتعملو كل حاجة عشان مصلحة البلد من فضلكو احمونا بجد ,احمو جيل شايف بكرة مش بتاعه فى بلده الحق شباب ممكن فى لحظة يسيبك لايس لوحدك ويوح يطبخ هناك على الغاز الطبيعى بدل مايتخنق هنا من ريحة بابور الجاز

السبت، 8 مارس، 2008

الوحدة.,الحب,الصداقة


دايما كنت بقول انك طالما عندك اصحاب يبقى انت كدة عمرك ماتكون وحيد , كنت دايما متخيلة ان الصديق ده اهم من اى حاجة فى الدنيا لانه لما بتحس انك وحيد او حبيبك بعيد عنك او بيحصل اى مشكل او اى احساس بيجيلك اول حد بتفكر فى هو صحبك صديقك , كنت فاكرة ان السعادة هى انك تكون مع صحبك ,,,, زمان كنت لما اتعب كنت اعتقد ان لما هاكلمك صديقتى هارتاح و كنت بتخيل انى ارتحت

وكنت بصدق نفسى ,لكن الايام واصحابى اثبتولى ان الصداقة مش زى ما انا متخيلاها, مع اصحابى باظت كل معانى الصداقى اللى كنت معتقده فيها ومصدقاها,,زمان امى سألتنى ليه بتهرب من اصحابى القدام, سعتها قلتلها ينفع يكون فى حب من طرف واحد ,لكن لا يمكن يكون فى صداقة من طرف واحد...سكتت امى ومعرفتش ترد لكن قالتلى والعشرة ؟ قلتلها امى عمرهم ماحياتاجونى ومش هايلاقونى,,لكنا الصداقة مش خروج ومرواح هنا وهناك ونزول المحلات والغدا مع بعض فى حتى شكل ,المعنى اشمل واعمق

عمتى لها صديقة من اكتر من 40 سنة صداقة وحادة عايشة فى مصر والتانية فى البحرين,لكن مافيش حاجة مايعرفهواش عن بعض بيحسو بعض ودايما لاقيين بعض فى اصعب واحوج الظروف رغم البعد,,يمكن لو كانو عاشو فى بيت واحد ماكانو هيبقو قريبين كدة ولا الله اعلم

اللى اعرفو انى لما اتحرمت من احساس العشق وانى اعيش قصة حب ,عمرى ما اهتميت فيها زى كل البنات دايما اللى كان بيهمنى هو انى اعيش صداقة حقيقة انه يكون لى صديق واحد بس احنمى فى من غدر الدنيا صديق يشاركنى كل اهتماتى وتكون أراءنا ومبدأنا واحدة نكون عايشين مع بعض على المرة قبل الحلوة,,انك ماتعش قصة حب كان فى نظرى مش معناه انك مش عايش ,لكن ان ماتعرفش يكونلك صديق بحياتك هو الده الموت بعينه,الحب شعور جميل ومعنى اكبر ممكن تعيشه دايما مع كل حاجة حواليك لكن الصداقة منين تجبها لو ماكنتش حية بتنبض يبقى مالهاش وجود

اه بعترف انى فى عيوب لان احنا بشر لكن ازاى تكون بتعرف تتحمل عيوب غيرك ومافيش حد بيتحمل عيوبك وازاى تكون صديق وانت بتخاف من صدقيك لما حمله يتقل عليك ومتعرفش تتحمله

سؤال نفسى أسأله لاصحابى الاعزاء هو انتو فى حياتى ليه عشان اشيل وامسح وراكو قرفكو وبس ولا انتو فى حياتى عشان تخدو اللى انتو عاوزينو وبس....حقو على فكرة محدش يقدر يمنعكو لكن ,بلاش تحسسونى انى امنا الغولة انا مش وحشة كدة وانتو بكرة لما تكبرو كدة وتعقلو هتفهمو قصدى وتعرفو انى خايفة عليكو مش قصدى ابدا ادبحكو او اوجعكو زى ماانتو شايفين

لو فهمتونى كنتو هتعرفو انتو بتتعملو مع مين , يمكن مشكلتى , يمنك مشكلتو ,,لكن النتيجة هى انى انا بدنيا وانتو فى الدنيا التانية, على فكرة دنيتكو حلوة كلها حب وتفكير فى الحبيب والجواز وفى الاستقرار مع الشريك اللى كل واحد اختاره ,وعشان كدة عمرنا ما هنتلاقى لانى بساطة انتو عندى اهم من الحياة اللى انتو بتكلمونى عنها

الفرق بينا انكو تقدرو تعيشو من غير الصديق مادام الحبيب موجود , وانا مقدرش اعيش حتى لو مع الحبيب مادام الصديق غير موجود........

الوحدة وسط الناس ,اصعب بكتير من الوحدة اللى بين اربع جدران ,,مالهاش حل ...................

الخميس، 6 مارس، 2008

لما قلت عايزة اكون حرة......قالولى اتجوزى


يوم عيد الحب اللى فات كنت متفقة مع الشلة بتاعتى انهم يخرجونى لأنى حالت النفسية كانت مؤسفة اخر حاجة ,,لكن اللى حصل ان صديقاتى العزيزات باعومنى وقضيت عيد الحب مع اصدقائى الذكور خولى وألبير قلتلهم عارفين نفسى فى ؟ قالولى خير مأنت اصلك أحلامك كتير ومالهاش علاقة ببعض" قصدهم مجنونة" قلتلهم عاوزة اروح وسط البلد فرد خولى وقاللى هتبقى زحمة قوى دلوقتى البلد واقفة يابنتى قلتلهم عارفين بجد نفسى امشى فيها من الساعة 2 بالليل لحد ماتشرق على الشمس وانا على كبرى قصر النيل وأكون ماشية ومعايا المولقاط بتاعى " الكاميرا بتاعتى" فرد عليه خولى برده وقاللى لما تجوزى.....
بصراحة الكلمة فضلت ترن فى ودنى كتير قوى يعنى عشان اكون حرة لازم اتجوز , عشان أعمل حاجة بسيطة زى دى لازم اكعملها وانا مقيدة بسلاسل زوج ؟!!! فجأة حسيت انى بتكلم مع واحد طالع من فيلم أبيض وأسود بكل قيم ومعتقدات الزمن ده واهما ان المخرج الوحيد عشان تعرف تتنفس يعنى تكون فى بيت جوزها طب ايه اللى خالاهوم واثقين ان البنت لما تتجوز هتقدر تعمل اللى نفسها فى ؟ منين جابو الثقة دى ؟؟!!يعنى عشان افرح لازم اتجوز,,عشان احب لازم اتجوز,,عشان اعيش وسط اطفال لازم اتجوز,,عشان اكون مرأة كاملة لازم اتجوز,,عشان اكون ست ناجحة لازم اتجوز,,عشان اكون حرة لازم اتجوز....................................
تفكير عقيم طب منين هاكون كل دة وانا اسيرة لبنى أدم واحد يايكون كويس ويايكون زفت ما هو على رأى المثل " الجواز عامل زى البطيخة لاتكون قارعة لاتكون حلوة" طب انا بقى منين اضمن ان بطختى حلوة مش احنا عندنا مثل تانى بيقول " اللى تحسبه موسى يطلع فرعون" ولا ده ماينطبقش على الجواز وان الجوز لازم يكون زى الفل
ليه دايما مأجلين كل حاجة لحد ماتحصل حاجة تانية ,البنت تأجل الكعب العالى لحد ماتتجوز, الموهوب يأجل موهبته لحد مايخلص دراسته وياخد الشهادة,,,, وهلما جر ,,كله بيتأجل لحين اشعار أخر ليه مابنعرفش نعمل كل عمل فى وقته الحقيقى والطبيعى يعنى حاسس انك عايز تعيش لحظة جنون عيش لحظة جنون من غير ماتستنى اللى حواليك , عايز تخرج اخرج , عايز تحب حب,,عايز تعيش لحظة صدق عيشها كفايانا تأجيل بقى كم من العمر ضاع بسبب التأجيل ده كام لحظة حلوة ضاعت بسبب كلمة لما وانا كام ضاع منى بسبب الكلمة دى من كل اللى حوليه ...لما فكرت بينى وبين نافسى قررت انى لازم ماستناش على انا عاوزاه لما ,,خدتنى الجلالة بقى لكن طلعت طلعت ونزلت على مافيش مش هاقدر اغير حاجة وهااضطر استنى لما .....بس مش لما اتجوز لاء لما اقدر اكون قد انى اقول لاء واعمل اللى انا عاوزاه وقت ماعوزو وهو اصلا عاوزة ايه ده انا غلبانة فى طلباتى والله بقى عشان اروح مكان لازم اتجوز,,امال لو حبيت اسافر مثلا ايه بقى لازم اكون جرة ورايا سبع عيال,,الله الغنى هاعمل اللى انا عاوزاه غصب عنك ياخولى ومن غير جواز وبكرة تشوف وانت عارف جنانى .....

الأربعاء، 5 مارس، 2008

دنيا.........

لسة أمبارح , بس أمبارح أتفرج على فيلم عربى وألاقى نفسى بطلة للفيلم ده, كان طول عمرى بحلم بالفن والتمثيل والرقص و الحب, والفيلم ده حققلى كل رغباتى , الفيلم هو دنيا " اسمه كده دنيا" محمد منير وحنان ترك..الاخراج" جوسلين صعب" من لبنان ..دى بينات سريعة عن الفيلم لكن الهم هو الحالة اللى عيشنى فيها الفيلم انك تشوف نفسك زى ما انت بتحلم بيها وزى ما انت حاسسها ده شىء صعب مش موجود وانك تفرح لما تلاقى حد حسك ووصل لاحساسك بنفسك لدرجة انك ماتحسش بالكون اللى حواليك, طول عمرى بستنى انى الاقى فيلم زى ده يمكن ماهواش احسن فيلم فى الدنيا فنيا لكن الاحساس انى اشوف فيلم زى ده معناه انى مش لوحدى شايفة ان الدنيا بتتحس مش بتتفهم او تتحسب نفس الحروف " بتتحس , بتتحسب " بس الفرق كبير الخوف والضلمة والنور والشروق و ايه هو الحبمين هى الحرية شكله ايه الامان لون النو ايه؟؟؟؟؟ كلها معانى وصلتنى من حركة ممثلين, وأضاءة مدير تصوير, وسيناريو كاتب, وزوايا مخرج,, والاهم من كل ده انه وصلنى من احاسيس بنى أدمين أ زاى فى عمل ممكن يخرج من ناس عادية كدة ويكون واصل لاعلى درجة احساس بالطريق دى,,, انا عارفة ان محمد منير ملك قلبى طول عمره احساسو عالى لكن هنا هو اعلى حاجة,, حنان ترك مش هقول انى مزعلتش لما عرفت انها خلاص قطعت صلتها بالفن,, حاسيت بأحباط رهيب لما فوقت من غرقتى فى هذا العمل الرائع جدا " بالنسبة لى" انى عارفة حنان ترك بقيت ايه دلوقتى وبتفكر ازاى وبين اللى وصلتو لى من الفيلم ده اختلاف كبير وكأنها بتتبرء من الفيلم ده ,,حاسيت انها لجأت لله عشان تغسل ذنوب هذا الفيلم على الرغم من انه مافيهوش ما يخدش حياء المتزمت العربى" اقصد المشاهد"ليه؟؟؟ليه احنا ماليانين بكل التناقضات دى؟ليه احنا لينا مليون وش ؟ ليه الناس بدارى وشها الحقيقى على الرغم من ان فى ناس بدارى الوش الحلو الكويس مش شرط اننا بندارى الوحش بس لاء , كتير بيدارو الحلو وكأننا لازم نشوف دايما الوحش ماينفعش الحلو يكونلو مكان ماينفعش يكون الفكر الجديد صوتو عالى ,, انا عارفة انه مش جديد على العالم كله ان الجديد يرجم ورحم الله " جاليليو, وأبن رشد"وغيرهم كتيييييييييييييييييييييييييير, بنزيف الحقايق وبنسمى كل حاجة بغير أسمها( الخوف=ألتزام, الحب=جواز , الجهل=أوامر الله) كل بغير مكانه مافيش حاجة بنعملها بنشوفها بأسمها الحقيقى الشىء ونقيضه ويمسى بالخير الست فيروز " انا راح صار لازم ودعكن خبركن عنى".....................................

الثلاثاء، 4 مارس، 2008

كل ما فكر فى نفسى.........

أمبارح وأنا بتفرج على برنامج العاشرة مساء ,كانت الحلقة عن الطفلة سماح اللى اتقلت برصاص الغدر من ايد الغادر الاكبر" ثعبان الكبرى" ده يمكن حتى الكبرى احن منه على ضحيته,, ما علينا طبعا الكلام الحمصى بتاع اتأثرت قوى وتعبت ودمعت والجو ده لا ده كان زمان , طب ليه؟ لانى وببساطة شديدة حسيت ان انا اللى قتلتها او بمعنى ادق انا اللى غدرت بيها وانا عمرى ما غدرت بحد ,يوم ما غدر تبقى طفلة بريئة كانت بتلعب بتمارس حقها الطبيعى والاكبر فى الحياة, بعد ما قريت مقالة أ. مجدى الجلاد فى المصرى اليوم عدد امبار برده " شوف الصدف" المقالة كانت عن الغاز الطبيعى اللى راح هناك بسعر التراب زى ماقال وازاى احنا ودينا للجارة اللى ماتتسمى وهى لا جارة ولا نيلة اصلا دى سو وشر ورأس افعى ,, ازاى اقدر اثق فى عصبة بلدى لما تقولى مستقبلك مشرق وهى بتدى للماتتسمى غاز طبيعى وتغليه وترفع دعمه عنى , جاتلى حالة من اللغبطة " الهطل " بمعنى طبيعى اكتر الصورة للاسف عملة كده ( رفع دعم عن كل حاجة, عن الغاز الطبيعى وجعله حر يعنى ارتفع سعر الوحدة يغلى انخفض يرخص, بنودى للبيقتلنى غاز فى نفس ذات الوقت,اللى ماسكين فلوسى بيقولو احنا بندد باللى بيحصل فى الاراضى المدبوحة , فى نفس ذات الوقت انت بتديله غاز لمدة 20 ستة , طفلة ماتت وابن عمها من كام يوم فى بلدك من رعاياك يا مولاى وانت عادى ولا اتهزتلك شعرة ) للدرجة دى احنا مالناش لازمة للدرجة موتنا فى راحة ليكو ,يعنى ايه احنا نمشى منها نروح نوشفلنا خرابة تلمنا لاننا عبء على سيدكو,,,هة من كام يوم كان شهبندر التجار بيتكلم مع محممود سعد فى البيت بيتك" دى كدبة على فكرة واضح ان البيت فى الايام اللى جايه مش هيكون بيتنا كلنا, الا اذا كان يقصد بيه بيت اللى بيجو " ما علينا يومها قال : اطبخى يا جارية كلف يا سيدى" شهبندر التجار بيقولينا كدة اللى بيديك مصروفك بيقولك كلف يا سيدى يعنى بيديهولك بالشمال بيخدو ب..................... ولال بلاش خلينى مؤدبة ,,,حسبى الله ونعمة والوكيل المفروض انها بتعمل حاجة لكن دول محتاجين عمله اكبر من كدة دول محتاجين يروحو دريم بارك......
اسفة يا سماح ماوراكيش رجالة تأخدلك بحقك ربنا يرحمك ويرحم ملايين زيك هنا وهناك,,سامحينى وماتتعديش علية عند اللى خلقك لاهنى جبانة و مافيش حاجة فى أيدى مثلى الاعلى ضعيف وجبان وانا بالاتبعية تلعط زيو ويمكن اجبن , بس اوعدك هما 20 سنة وبس بعدها هاشوف شغلى معاه ودينى لاقطع عنهم المصروف " يو اصدى الغاز" اصل خدتنى الجلالة بمسرحية العيال كبرت

الأحد، 2 مارس، 2008

Facebook | My Notes

ممكن نتعرف؟؟؟!!!

اليومين دول زى ما يكون موسم
,,انا فى نادى كبير وعريق كدة انا باروحه كتير النادى ده باءالو فترة كبيرة قوى بيجدد فى الصالونات بتاعته, الحقيقة كل الناس مستغربة ليه كل التجديدات دى اليومين دول بالذات ؟
الحقيقة ان النادى حس كدة بالفترة والكياسة المصرية ان دى هى فترة التعارف !!!! تعارف ؟ اى تعارف!! التعارف اللى بيتقال عنه نظرة,فابتسامة,فكلمة,فازغاريد زغاريد زغاريد.......
موسم العرسان والعاريس ..النادى المحترم حس ان الجواز رجع زى زمان صالونات, فا ققال اشمعنى الشباب والبنات اللى مش غاويين اعدت الصالونات بيتعرفو على بعض وبيتجوزو" اى كان شكل الجواز " والغلابة اللى قاعدين فى الصالون مش بيتجوزو لاء احنا قررنا كمجلس ادارة اننا نوضب الصالونات عشان الناس تيجى وتعرف تتعرف على بعضها كويس , ماهو برده يا بخت من وفق راسين فى الحلال,,
فا وانا قاعدة كدة لاقيت الشكل ده أم و أم وولد وبنت او يعنى شاب كبير ناضج وشنبه يقف عليه الصقر زى ما بيقولو, والبنت ناضجة كدة محترمة وقاعدة فارده ضهرها تقولش غزال قاعد,,
وكل واحد فيهم قاعد و بيتعرف , كدة من غير استأذان, كل واحد فيهم قاعد وعارف انه بيتعرف عادى الفكرة بقى انه كل ةاحد فيهم فجأة بيلاقى حد مالوش اى لازمة فى حياة التانى ولا له اى كونية فى الحياة باالنسبة له فجأة تلاقى نفسك بتتسأل عن
( ايه اكتر لون بتحبيه؟
هوياتك ايه؟
مرتبك كام؟
مابتفكريش تتحجبى" لو ماكنتش محجة طبعا"؟
طب هو انت مابتفكرش تحلق شنبك؟
ايه اكتر كافيه بتحبه؟
ايه ده هو انت بتقعدى فى كافيهات؟
عندك صحاب بنات؟
مين صحابك؟
بتقدى وقت فراغك ازاى)
الى اخره من اسألة عنك عن حياتك عن يوميات عن خصوصياتك و مع ذلك انت مضطر للاجابة لأنه الاعدة مفروغ منها انتو قاعدين عشان تتعرفو,يعنى الاجابة ببساطة ؟"احنا بنتعرف" لكن لسة هتقولى ممكن نتعرف ؟ هأولك انت قديم قوى... و ال بيقولو جواز صالونات قال ده كفاية انه بيبدء بتنازل واضح عن خصوصيتك بدون اذنك كمان, لكن التعارفات القديمة انه يجى ويقول ممكن نتعرف كان فيها نوع من الخصوصية والحرية فى لو اه خلاص انت اديته الاذن ولو لاء يبقى انت حر فى انك تحافظ على خصوصيتك وحريتك ومافيش حد بقى حط مانخيره فى حياتك فجأة بحجة " بنتعرف"...........