السبت، 8 مارس 2008

الوحدة.,الحب,الصداقة


دايما كنت بقول انك طالما عندك اصحاب يبقى انت كدة عمرك ماتكون وحيد , كنت دايما متخيلة ان الصديق ده اهم من اى حاجة فى الدنيا لانه لما بتحس انك وحيد او حبيبك بعيد عنك او بيحصل اى مشكل او اى احساس بيجيلك اول حد بتفكر فى هو صحبك صديقك , كنت فاكرة ان السعادة هى انك تكون مع صحبك ,,,, زمان كنت لما اتعب كنت اعتقد ان لما هاكلمك صديقتى هارتاح و كنت بتخيل انى ارتحت

وكنت بصدق نفسى ,لكن الايام واصحابى اثبتولى ان الصداقة مش زى ما انا متخيلاها, مع اصحابى باظت كل معانى الصداقى اللى كنت معتقده فيها ومصدقاها,,زمان امى سألتنى ليه بتهرب من اصحابى القدام, سعتها قلتلها ينفع يكون فى حب من طرف واحد ,لكن لا يمكن يكون فى صداقة من طرف واحد...سكتت امى ومعرفتش ترد لكن قالتلى والعشرة ؟ قلتلها امى عمرهم ماحياتاجونى ومش هايلاقونى,,لكنا الصداقة مش خروج ومرواح هنا وهناك ونزول المحلات والغدا مع بعض فى حتى شكل ,المعنى اشمل واعمق

عمتى لها صديقة من اكتر من 40 سنة صداقة وحادة عايشة فى مصر والتانية فى البحرين,لكن مافيش حاجة مايعرفهواش عن بعض بيحسو بعض ودايما لاقيين بعض فى اصعب واحوج الظروف رغم البعد,,يمكن لو كانو عاشو فى بيت واحد ماكانو هيبقو قريبين كدة ولا الله اعلم

اللى اعرفو انى لما اتحرمت من احساس العشق وانى اعيش قصة حب ,عمرى ما اهتميت فيها زى كل البنات دايما اللى كان بيهمنى هو انى اعيش صداقة حقيقة انه يكون لى صديق واحد بس احنمى فى من غدر الدنيا صديق يشاركنى كل اهتماتى وتكون أراءنا ومبدأنا واحدة نكون عايشين مع بعض على المرة قبل الحلوة,,انك ماتعش قصة حب كان فى نظرى مش معناه انك مش عايش ,لكن ان ماتعرفش يكونلك صديق بحياتك هو الده الموت بعينه,الحب شعور جميل ومعنى اكبر ممكن تعيشه دايما مع كل حاجة حواليك لكن الصداقة منين تجبها لو ماكنتش حية بتنبض يبقى مالهاش وجود

اه بعترف انى فى عيوب لان احنا بشر لكن ازاى تكون بتعرف تتحمل عيوب غيرك ومافيش حد بيتحمل عيوبك وازاى تكون صديق وانت بتخاف من صدقيك لما حمله يتقل عليك ومتعرفش تتحمله

سؤال نفسى أسأله لاصحابى الاعزاء هو انتو فى حياتى ليه عشان اشيل وامسح وراكو قرفكو وبس ولا انتو فى حياتى عشان تخدو اللى انتو عاوزينو وبس....حقو على فكرة محدش يقدر يمنعكو لكن ,بلاش تحسسونى انى امنا الغولة انا مش وحشة كدة وانتو بكرة لما تكبرو كدة وتعقلو هتفهمو قصدى وتعرفو انى خايفة عليكو مش قصدى ابدا ادبحكو او اوجعكو زى ماانتو شايفين

لو فهمتونى كنتو هتعرفو انتو بتتعملو مع مين , يمكن مشكلتى , يمنك مشكلتو ,,لكن النتيجة هى انى انا بدنيا وانتو فى الدنيا التانية, على فكرة دنيتكو حلوة كلها حب وتفكير فى الحبيب والجواز وفى الاستقرار مع الشريك اللى كل واحد اختاره ,وعشان كدة عمرنا ما هنتلاقى لانى بساطة انتو عندى اهم من الحياة اللى انتو بتكلمونى عنها

الفرق بينا انكو تقدرو تعيشو من غير الصديق مادام الحبيب موجود , وانا مقدرش اعيش حتى لو مع الحبيب مادام الصديق غير موجود........

الوحدة وسط الناس ,اصعب بكتير من الوحدة اللى بين اربع جدران ,,مالهاش حل ...................

ليست هناك تعليقات: