الأربعاء، 19 مارس 2008

يفضل اسمها أم...........

جتلى وقعدت تبكى...بتقولى انا اسمى ام عندى بنت وولد ,,ربيت وكبرت وعلمت وفى الاخر.........وبكت
مالك يا ست ليه البكى؟؟؟؟؟؟؟؟
قالتلى سبينى يمكن البكى يغسل الهموم..........سبتها
شوية وقلتلها احكى
بدأت تحكى.....
لما كنت بقعد قدام التليفزيون قرب احتفلات عيد الام واشوف ازاى الناس بتغنى لأمهتها كنت ابكى ويصعب عليه حالى, وسألأ نفسى هو ليه ولادى مابيعملوش معايا كدة؟
صحيح هما بيجيبو هدايا وبيقولولى كل سنة وانت طيبة ,لكن كان دايما جوايا شعورانهم مش بيعملو كدة من قلبهم
سألتها ليه انت حاسة كدة, ومنين حاسيتى كدة؟
قالتلى ,,قلب الام,
قلتلها ازاى؟
قالتلى انا طول عمرى شايفة ان عمرى ماقصرت فى وجباتى ناحية ولادى
قاطعتها وقلتلها يعنى بتعملى ايه؟
قالتلى ابدا كنت بحبهم وبدلعهم .....وسكتت قلتلها بس؟؟؟؟
قالتلى هو فى اكتر من ان الام تحب ولادها؟؟؟؟؟؟ظ
قلتلها فى حاجات كتير
قالتلى زى ايه؟
قلت: التربية, التوجيه,الحنان ,الرعاية,الاهتمام,ضمة الحضن.....زحاجات كتير
قالتلى ومع ذلك كانو بيحبو ابوهم اكتر !!!!!!!!!
طب ماسألتيش نفسك ليه؟
سألت..........
والاجابة؟؟؟؟؟
معرفتش اوصل لحاجة...
والمطلوب يا ست
عاوزة احس ان ولادى بيحبونى
بصى يا امى
مافيش ام مابتحبش ولادها,, وكمان مافيش اولاد بيكرهو امهم ,,انت أم,, وهتفضلى ام مهما حصل لكن............
ولادك ماشفوش منك الحنان والرعاية اللى هما بيسمعو عنها فى اغانى الام ولا فى الكلام اللى بيسمعو
انت معرفتيش تضمى بنتك ولا تفهميها ولا تسعديها لما كانت محتجالك ,بالعكس انت وقفتى فى وشها وماحستيش هية ممكن تكون حاسة بايه وانت بعيد عنها وهى مش لاياقى,,,والولد معروف دايما انه بيكون حنين وعطوف على امه ,, وكمان هو الكبير وواخد باله من كل اللى فى البيت
لكن احساسك ده سبب كبير منه انت وعلاقتك بيهم من الاول ,,, مش الاكل والشرب بس هما كل علاقتك بولادك
فى حاجة اسمها السهر جنب العيل من دول لما يسخن,,حاجة اسمها سهر عليه طول ماهو بيذاكر,,حاجة اسمها تشجيع لما يعمل حاجة صح وكلام بهدوء لما يغلط...لو كنت عملتى كدة معاهم عمرك ما كنت هتحسى بالشعور ده ابدا
لكن سامحينى هما ماشوفش منك ده
ومع ذلك انت ام وهتفضلى ام مرفوعة عالراس وجوة القلب ربنا وصانا بيكى والاب خير,,, والرسول كمان وصانا بيكى واكيد يترضلك الجميل ,,لانك ام واكيد الامومة اللى جواكى ظهرت فى بعض مواقف ماينفعش تتنسى
ضمى ولادك لسه الاوان مافتش وةهما كمان هيجولك ويبوسو ايديكى
افتحى معاهم صفحة جديدة
عشان انت هتفضلى ام ......................... كل سنة وكل ام بخير وصحة وسعادة

ليست هناك تعليقات: