الأحد، 28 فبراير 2010

وده كان لقانا ......


كنا اتنين والبحر كان تالتنا بعد نوة وعاصفة قوية وغيوم ،،

جو صافى وسما زرقا رايقة سحاب ابيض ناعم من الفرحة بيرسم اشكال تسعد القلوب الحزينة ،

يومها قلنا فى ساعتين اللى يتقال فى سنين ،

انا وانت على شط البحر بعد مغربية رايقة بين روايح شجر المنتزة على شط المارية الاسكندرية ،،

هناك كان المعاد كان اللقى .. عيون نازلة تلقط وتحفظ فى ذاكرتها ضحكة عيون الكون وطبيعته ،، جمعاتنا لقطة واحدة واحد خادها قبل التانى ، حضنت جواها ذكريات حلوة ،مرة ، صافية عكرة ..مش فارقة كله راح حوة حضن ضحكة موجة شقية فى نهاية شتا ...ودى كانت بداية..

يجى بعد الشتا ربيع وفى الربيع يغيب عن موج البحر هياجه ويعودله هدوءه وصفاءه ..محنا اتنين من ولاد البحر ومين يفهمه غيرنا !!؟

ورود ملونة وفراشة طايرة ملونة حرة شقية تخدك من ايدك بمكر العاشقة الخجولة لفوق بعيد فوق السحاب خدتنى معاك وكلام كلام لما لآخر الليل وف آخر الليل جه السلام ... وفى السلام مات الكلام !!!؟؟ لا والله ده السلام اللى كان بيقول بينا وعد باللقى محتوم علينا مش اختيار ..

وكل لحظة جت من ساعتها كانت عبارة عن يوم جديد سنين وايام تفوت تخدنا الحياة بعيد ونتوه ويفضل يوم بداية الربيع وكأنه ماجاش من بعده ولا ربيع ذكرى حية فى قلوبنا وعيوننا المشتاقة للقى ..

وبعد ماتفوت السنين تيجى الصدفة تجمعنا !! صدفة !!! لا والله عارفة ومن جوايا انه كان معاد بس متأخر حبتين .. يجى اللقى التانى فى خريف .. خريف ارض مجروفة مهملة من سنين من كتر بوارها سكنتها مملكة من التراب الاصفر وضلمة ووحشة واصوات عويل قبض قلب خايف فى نهاره اكتر من ليله .. ناسى حنان تربة مابقتش خصبة نشفة عطشانه مشققة تحتيها آبار من التراب نسيتها المية والحياة من سنين محتاجة شغل عمر عشان بس ترجع خصبة من تانى ترجع ارض يمكن تدب فيها الحياة من تانى ...

جيت معاك آمل فى رجوعها للحياة بمية الصبر وايد من حديد وقلب عنيد عشان يزرعها من تانى يضحى بالغالى ..

جيت فى معادك تملى الارض بمية خير سيول العزم والاصرار عطاء أدى الارض تديك اكتر بكتير مهما تعبتلها اللى عندها كتير بس انت اعند اشتغل حب واصبر وهى مستعدة ..

وأدى اول طبقة ناشفة مشققة مجروحة من ارض القلب البور رجع يدب فيها من تانى أمل ،، أمل فى الحياة أمل فى النجاة ، أمل فى الاخضر

خير ومية تروى ارض عطشانة من سنين مش يومين ولا شهرين هتتروى دى محتاجة مرعية السنين بس لسة الامل موجود..

بس قلة الصبر تولد معاها خيبة امل مهما رويت كتير لسة الارض بتشرب بس من غير ماتتروى لسة ارض فاضية زرعتها مش باينلها بنتة .. يادى الورطة وبعدين .. الصبر بيقل العند بيتبدل من رغبة قرب ونجاح ومراعية لاحباط وفشل ورغبة فى الهرب ...

ايه جرى ايه من اولها كدة تخازل من اولها كدة تراجع من اولها كدة نخاف على نفسنا فجأة اطفى فى القلوب اللهيب ،، فجأة العند يولد انانية ويغمى العيون عن الامل راح فين الامل راح فين شلال الصبر ولا الصبر كان سيل عارم له وقته وخلص ماكنش نهر فياض كل ماتاخد منه يزيد !!!

فيضان خير كتير ومية كتير تيجى فجأة من غير حساب تموت الحى وماتنبتش غيره ... وده كان الوداع فى ارض كالحة مجروفة تراب مايشلش جواه اى خير تراب يعمى العيون ويسد مسام القلب عن الاحساس ...

ليست هناك تعليقات: