الخميس، 1 أبريل 2010

اتخنقت اخر حاجة ....


بجد بجد انا اتخانقت آخر حاجة انا بقى عايزة حد يقولى بأمانة كدة لما كلنا مظلومي وياعينى علينا وكلنا بنعيط على اطلالنا وبنوًح على نفسنا يبقى مين بقى المفترى الظالم اللى ياحرام عامل فينا كل ده ؟؟؟؟؟؟؟؟! وزير الضرايب صح !!!!؟

بجد انا مش فاهمة فى ايه كل ماقابل حد الاقى بيسب ويلعن فى الناس واللى جايين علية واللى بيعملوه فية واللى مش مقدرين مدى تضحياتى وبعمل وبسوى وماحدش بيقول شكرا ولا حد بيعبرنا والناس كلها بتيجى علينا ... بلا بلا بلا بلا بلا اووووووووووووووووووف بس كفاية اللى يخرب بيت الكفرة مش كدة يابشر بجد مش كدة فى ايه ؟؟

الحدوتة كلها اننا بنختار بعمل حاجات للناس فى ناس ولاد اصول بتعرف تعبر عن العرفان وفى ناس لظروف ما أى كان ايه هى مش بتعمل دة ساعتها بقى نقول فل وقشطة وادينا عرفنا ان فلان ده ميته كذا يبقى اتعامل معاه بالطريقة الفلانية وخلاص " اعرف صحبك وعلم عليه يامعلم " ايه بقى ايه الحكاية .....

فى حد يقولك انا اللى بسأل على طوب الارض وماحدش بيعبرنى ويزعلو منى لما ماسألش .. ماشى

انا زمان كان واحدة من قرايبى كانت صحبتى قوى كنا قرايب واصحاب قوى فى نفس ذات الوقت وكان ابوها غتييت قوى فى قصة مكالمات التليفون ومن النوع اللى بيقفل التليفون بقفل وحاجت كدة اكيد ساعتها ماكنش ينفع اقولها انتى ليه مش بتتصلى بيه وانا بس اللى بتصل بيكى لانى ساعتها هبقى عاملة زى خفت لايشيلو العدة مع انى ماعنديش تليفون ،، بس لما تمر الايام وربنا يكرمنا باختراع الموبيلات ويبقى عندها واحد وبرضة ماتتصلش لاء هنا فى مشكلة اتكلمت فيها وخلاص ساعتها عرفت انها مش طلبانى معاها قشطة انا حاولت وسألت ومابلاقيش ردود مقنعة فاخلاص يابنت الناس كل اللى ليكى عندى مكلمة صلة الرحم وشكرا ، ماينفعش اجى واقول الدنيا جاية علية وهى مش بتعبرنى وليه انا اللى لازم اكلمها وهى بتزعل لوماتكلمتش ........فى ايه لاء خالص هى بمنتهى البساطة مش طلبانى وهى مكسوفة تقول خلاص مش طلبانى يبقى مش طلباها مع السلامة واتنمالك الخير وبينا حبل ود برضة بس الصداقةوالاخوة والجو دة لاء خلاص حقوقه خلصت الحب بينا ماخلصش بي اللى خلص اننا نتعامل بحقوق وواجبات الحب ده لكن المشاعر مالهاش دعوة ...عشان مانتوجعش ونندب حظنا على السنين اللى راحت لاء انا كنت مختارة أاقدر لماكان فى ظروف بس لما الظروف تروح والدنيا تروق يبقى الاختيارات هتبقى على اعتبارات تانية مختلفة مش هنقطع علاقات بس على الاقل هتبقى على اساس واللى اوله شرط مابيكلمش عادة هههههههه

الحدوتة التانية بقى احنا اصلا بندخل على بعض ونفتح على بعض ونتعامل مع بعض على اى اساس ؟؟

هو ينفع اى حد فى الشارع معدى اقول عليه صديق عمر وحبيب هارتى ؟؟

هو ينفع اى حد يطل مننا خدمة نعملها دغورى واحنا مأفلين عيوننا ومخنا ؟؟

هو اصلا ينفع اى حد يطل مننا خدمات ،، هى سبيل !!!؟

طب هو ينفع غصب عننا نعمل حاجة احنا مش عايزين نعملها بس لمجرد ان الناس تبقى مبسوطة ونولع احنا ؟؟؟ ماحنا اصلا مش بس بنسكت ماحنا ياريتنا بنعملها ونسكت لاء احنا بنعملها ونيجى نعيط بعد كدة ونقول ماحدش بيقدر ولا حد بينيل ... طب هو مش انا اللى اخترت !؟ مش فاهمة بجد ... وبعدين ماحدش يتشملل ويجى يقولى لاء ماحنا المفروض نساعد بعض والمفروش الناس تقدر والمفروض الناس تعامل بالخير وتروده بالخير واننا نفرض حسن النوايا .... طب ماهو الطريق الى جهنم مفروش بحسن النوايا ،، ولا ايه !!؟؟

انا مش بعمل على الناس البت الجدعة اللى بتدى فى نصايح بس انا اول وحدة عملت ده والكلام ده بقولو من تجارب كتيييييييييييير وقعت فوق راسى ساعتها ماكنتش فاهماها وكان نفسى الاقى حد يقوللى قبل مانا اتعك فيها بس اللى حصل ان ربنااختار انى اتعلمها بنفسى عشان تثبت اكتر جوايا وكل ماتحرق القلب بنار الندم على حاجات وغلطات غلطتها كل ماعرفت انى احمد ربى اكتر على التجارب كانت مرة وقاسية ودمها تقيل بس اتعلمت وفى منها اتكرر وفى منها اتكرر بس بصورة اقل وفى منها راح خالص بس بجد الحمدلله اللى علمنى وبيحطلى كل يوم علامة تخلينى اجرب وافهم واستوعب على قد ماقدر ، فانا مش بقول محاضرة لحد انا بنقل خبرة حصلتلى وبجد كلنا بنقول كدة كل يوم ،، انا اللى خلانى اقول كدة انى انهاردة هنا عالفيس بوك نص اصحابى اللى عندى كانو كاتبين كلام شبه اللى انا بقوله ده فقلت بدل ماكلم كل واحد لوحده قلت اقول للناس كلها مرة واحدة وقول لنفسى معاهم ...........

- م الأخر احنا طول الوقت خايفين من شوية حاجات كدة اولها : اننا صورتنا تبقى وحشة فى عيون الناس اللى حوالينا فابنحاول طول الوقت نعملهم اى خدمة يطلبوها عشان يشوفونا كُرما ، يشوفونا جدعان وصحاب اصحابنا وسداديين يعنى ، مع انهم ممكن مايكونوش اصحابنا قوى يعنى او هما معانا فى الشغل مثلا او فى الجامعة ويكونو هما اصلا بيستغلو فينا ده طول الوقت وبيخدو اى حاجة وطبعا ساعة ماحنا نطلب حاجة شكرا مانلاقيش اى حاجة ، عشان اصلا ماكنش فى بينا حاجة بجد احنا بنستغلهم اننا نحسن من صورتنا قصاد الناس وقصاد نفسنا وهما بيستغلو ده لمصالحهم الشخصية ...

- حاجة تانية بنخاف اننا نبقى لوحدنا فابنعمل اى حاجة لاى حد عشان يفضل طول الوقت حاسس انه مبسوط وهو معانا فاأكيد مش هيسبنا طول ماهو مبسوط فامش هنكون لوحدنا وده اللى احنا عايزينو فنقدم تنازلات ونعمل حاجات زيادة عن المطلوب عننا ونيجى على نفسنا طول الوقت ونعمل تضحيات على الفاضى والمليان ونبرر لنفسنا انه صاحبنا وبنحبه ونحب نشوفه مبسوط ، كله جميل كله حلو بس فى الاصل مش ده الهدف من كوووووووووووووووووووووووووووووووووووووول التضحيات والمأسى دى ، الهدف هو اننا خايفيين من الوحدة اننا مايكنش لينا اصحاب ، بس فى الحالتين اخنا مالناش اصحاب واحنا لوحدنا خلاص معروفة ، وفى الحالة بتاعت التضحيات الكبرى دى برضة احنا مالناش اصحاب لان دى مش صحبية مش صداقة مش حب مش جواز مش علاقة اسرية او قرايب مظبوط فاحنا برضه بنحس اننا لوحدنا لاننا اصلا مش مقتنعين من جوانا اننا صح ومدركينه لانه لو احنا مدركين انه صح يبقى بنضايق ليه ؟؟!! مخلاص اللى بيعمل خير بيرميه البحر ، لما بتتصدق صدقة بتندم عليها وتقول ياريتنى ماعملت انا كنت اولى !!!؟ ده نفاق بعينه

ولو العكس حصل اتصدقت وايدك اليمين ماعرفتش اديت كام بالشمال ونسيت انك اصلا طلعت فلوس او اى نوع صدقة يبقى كدة برضة مش تمام ،، خير الامور الوسط انك تتصدق وتبقى واعى ومدرك بالخير اللى عملته بش مش هنمشى نغنى بيه اكيد ....

فى حاجات كتير بتحصلنا احنا اللى بنختار تحصلنا وفى حاجات مش احنا اللى مختارنها اكيد ، يعنى لو ابوية ربنا اختاره انه يبقى عنده شوية مشاكل كدة مع نفسوياته ده انا ماليش فى ذنب نبى هيبقى فى اختيارى للمعاملة اللى هتعامل بيها مع المشكلة دى هختار ابصلها ازاى

هبصلها ان ، ابوية ظالم وقاسى ومفترى وبيجى علية فانا هطلع عينه بتصرفات زبالة اعلى صوتى او ارود عليه كلمة بكلمتها او اى حاجة شبه كدة ؟ ولا هختار مثلا اننا نتجنبه تماما ومالناش دعوة بيه يزعق برحته يتخانق يعمل اى حاجة انا بعيد فى حالى وفى العالم بتاعى وخلاص ؟؟ ولا هختار انى اتعايش واعرف انه عنده مشكلة وخلاص زى البحر لما يبقى عالى ماننزلش ولما يهدى ننطلق ؟؟؟ كلها اختيارات بنعيش بيها وبنتعايش معاها وبتبقى اسلوب حياة ماينفعش الوم عليها حد ولا الوم عليها الزمن ولا الدنيا ... انا اللى اخترت

ولو اصحاب نفس الحكاية كلنا فينا بلاوى وعيوب وكل حاجة،، صداقة الحق ليها حقوق وكلنا عارفينها طبعا وكل واحد فينا بيبقى عنده حتة زيادة بتبقى ليها علاقة بمباجىء وافكار البنى أدم نفسه بس الاصل كلنا عارفينو ، وهنا فى حاجتين

صحبك على عيبه مبدأ معروف بس برضه احنا اللى بنختار على حسب العيوب اللى نقدر نعيش معاها ونتعايش بيها مع صاحبنا ده يعنى واحد ممكن يقبل انه صحبه انانى خلاص ماتجيش تشتكى بقى انته قبلته على عيبه فى حد تانى لاء يوجه يقول انت اناى وانا مش حابب ده معايا ممكن يطلع صاحب جدع ويشتغل على عيبه شوية وممكن لاء ويبعد عنك خلاص خلصت كدة عادى هتلاقى صديق غيره لان اصلا الصديق اللى يزعل من صديقه عشان عايزه احسن يبقى عيل اهبل قلته احسن ، الاستغلال الانانية المعيلة دى عيوب انا ماستحملهاش فى الناس اللى بتعامل معاهم بس دى عيوب اساسية اشترك فيها جزء كبير من الناس اللى عرفتها فى الاول قلت هستحملها وصحبك على عيبه وابتاديت اتنازل واجى على نفسى بزيادة مع ناس انا عارفة اصلا انهم بيعملو معايا كدة يعنى كأنى سلمت قط مفتاح الكرار انا عارفه انهم كدة وانا رويتلهم الارض اللى تنبت اناية واستغلال ةمعيلة اكتر واكتر لحد مابقيت حق مكتسب مش صديقة وطبعا معظم الصداقات دى انهارت وللاسف انهارت بعد سنين مع بعض طاقتى راحت وكل حد خد منى حاجة عرفت بعدها انى انا اللى اديت بأيدى سكت ومتكلمتش وقلت هظبطنى ومحصلش طبعا الكلام دة .......

الخلاصة : انت انسان عندك مبادىء واهداف وافكار ووجهات نظر فى الحياة اللى حواليك ، فى تنازلات بس لمين وفين وامتى وازاى وليه ، محكمش على الناس بسرعة مش اى بتاع انابيب ماشى فى الشارع اقول عليه صديق ، فى زميل فى صديق فى صاحب فى حبيب فى اب فى ام فى اخوات فى عشرة فى عيش وملح فى حاجات كتير وكلها ليها حقوق وواجبات والاتنين لازم يبقو عارفينها وبيعملو بيها لو مش بنفس الدرجة يبقى مش اقل منها بكتير ، احنا اللى بنختار عندنا عيون بتشوف اقدر اعرف الانسان ده فعلا يستاهل اقدر ظروفه ولا هو بيستهبل فى كل الحالات انا اللى مختار اضحى حتى الموت او استندل او فى النص انا اللى مختار ماجيش اولول على بختى .. بس كدة

هناك تعليق واحد:

mahmoudabdallah يقول...

الحقيقة شدنى اوى كلامك عن موضوع التنازلات عشان مانبقاش لوحدنا انا هحكيلك حاجة خاصة وانا موافق انها تطلع ليكى طالما خاصة مفادها انى حبيت عن طريق النت و اتنازلت كتير ومكنتش عارفة معنى الحب والارتباط لحد ماتاكدت من حبها وصبرت كتير لكن نلت فى الاخر بس اكتشفت ان الموضوع مش شكله هيكمل لاننا بعيد عن بعض وانا مش جاهز وماتقابلناش وتعتبر علاقة مش كاملة واهلها ابتدوا الضغط عليها للجواز من حد جاهز وهى هتموت لانى كنت فى حياتها كل حاجة شلت احزانها كلها وقفت جنبها وقت ضيقها وكنت ليها الملاذ الوحيد عشنا على صوت بعض نلتمس فيه الامان مالوحدة انا مش فيا عيوب لكن ماقدرتش احب حد ماللى حواليا حاسس دايما انى غريب فى وسط مجتمع الطبقية لدرجة ان الصحاب بيحاولوا يثبتوا دايما قدامى انهم احسن منى وكل حاجة متوفرالهم رغم انى عمرى ماحقدت عليهم لكن ده بيكسرنى انتا مرتاح طب ليه بتكسرنى واكتر من حد لمجرد انه عايز يميز نفسه واتكتشفت ان الناس اسهل عليها تدوسك من انها تساعدك وان احساس الوحدة ده حقيقة بعد سنين نكران الاهل للاعتراف بشخصيتى وعدم الانصات الا لرغبة تسلطهم على وكنت غرقان فى مشاكل ماليش ليها يد ولاذنب كنت هعمل ايه هربنا سوا انا وهى وعشنا اجمل احلام وشكلنا هنقع على جدور رقبتها انا واثق انى حبيتها فشلت قبليها مرتين وكانت هى الحكاية اللى مش هتتكرر عمرى كله بص حواليا علاقات علاقات من شباب صغيرين وببص فى نفسى هوا انا صح ولا غلط ولا مبعرفش اظبط زى مابيقولوا والكل بيتباهى انه مظبط دى ودى وانا نفسى مكسورة الحب الوحيد اللى فى حياتى اتمنيته بيضيع وده الواقع
شكرا لاهتمامك بالتعليق حبيت بس اشارك همى واعبر