الاثنين، 29 يناير 2018

11:11

امنية ال 11:11 ؛ شفتها كتير عل السوشيال ميديا انت امنيتى فى 11:11 ، اعدت ادور ايه الموضوع فالكلام كله كان ان الارقام المسلسلة اللى بتيجى عن طريق الصدفة بما انها مميزة فاعتبروها لحظة مميزة نتمنى فيها امنية وان الامانى فى الغالب يعنى هتتحقق ، من باب الامل التفاؤل بهجة .
انهاردة جيت عينة بالصدفة عالساعة وهى 11:11 ابتسمت وفكرت يعنى ايه امنية ؟ وايه اللى ممكن يحصل  فايخليها تتحقق ؟ الحظ الفال الحلو الشطارة !!
ملقتش معنى يتناسب مع عقلى للأمنية الا انها الحاجة اللى اول ماغمض عيونى اشوفها ، الحاجة اللى اول ماتيجى فى بالى ابتسم تلقاءيا .
وفضل سؤال تتحقق ازاى هو اللى بفكر فيه ماهو لو هتيجى بانى اعمل خطواط معينة تبقى مش أمنية بقت خطة من خطط الحياة ! بس برضه فى ناس ممكن تتمنى حاجة وتحصل منغير ماتعمل حاجة !!
وبعدين فكرت انه لاء فى رابط بيربط الأمنية بأحساس وتترجم فى تصرفات لا إرادية بتحصل بتوصلنا فى الاخر ان الامنية تتحقق..
صحيح انا كنت وصلت فى المرحلة الأخيرة انى مش هتمنى او مش هعيش بأمل ولا بيأس انا هعيش اللحظة زى ماهى واقع باللى موجود فيه واللى مش موجود ، بس لما بدأت اراقب حاجات معينة لقيت ان اللى ممكن اكون اتمنيته من سنة بيحصل منه جزء كبير دلوقتى وانا مش حاسة !! اكتشفت ان فى خلال سنة اتصرفت مع نفسى بكل الأشكال اللى وصلتنى للحظة دى ..
الأمنية عشان تتحقق محتاجة حاجة واحدة انى اكون مصدقة فيها بجد حباها عايزاها فعلا متأكدة من تفاصيلها ، وان من حقى يكونلى حلم احلم بيه واتمناه واتملى بيه بروحى وعقلى وعيونى ، الحلم مش مخيف الأمنية اللى بتمناها هتتحقق اياكان الوقت اللى بتمناها فيه مش هشغل دماغى هتتحقق ازاى لانى هحققها هلاقى روحى بتسوقنى لطريق تتويجها انا بس محتاجة انى اقرا العلامات كويس اخد بالى من التفاصيل الصغيرة عشان جواها معانى كتير والعلامات دى هى اللى هتقولى اكمل المشوار ولا لاء ..
لما لقط لقطة 11:11 انهاردة انا ماتمنتش حاجة معينة بس ابتسمت ابتسامة متفألة راضية مطمنة حسيت انى اتبسط لما شفت الرقم معزتش حاجة بس البسمة كانت كافية ..
بسمة على خد حزين ولمعة فى عين زعلانة لو لحظة بسيطة حتى لو دقيقة واحدة ممكن يدونى حياة وبسمة عيونك حياة ديم العيون لامعة والشفايف مبتسمة :)
-اتمنلكم الهنا :)

ليست هناك تعليقات: