الجمعة، 11 سبتمبر 2009

من مفكرة زوج.......


زى كل يوم بالليل قبل ماينام لازم يفتح المفكرة بتاعته ويقعد يكتب عن اهم الحاجات اللى حصلت فى يومه ، الناس اللى قابلها ، المشاعر اللى حس بيها ، كل حاجة عنه وعن حياته بيحب يكتبها كل يوم قبل ماينام ، لانه شايف ان دى اكتر حاجة لما يسبها للولاده هتنفعهم وتفيدهم

مش عشان هو احسن راجل فى الدنيا ولا عشان انجازاته لاتعد ولا تحصى ، ولا فيها ميراث مادى

لكن هو شايف انه رايه فى حياته وفى نفسة وفى ولاده ممكن يعمل حاجة حاجة فى شخصيتهم ممكن يقرو كلمة تنفعهم او يحتعلمو احساس جديد يعنى هو ده تفكيرو

وانهاردة كان عنده حدث مهم حصله موقف شافه وكان مهتم قوى انه يكتبو ويحكى لولاده فى المفكرة بتاعته

" انهاردة رجعت من الشغل متأخر شوية عن كل يوم فاكنت متوقع انى هلاقى الولاد نامه ومش هعرف اشوفهم وارغى معاهم شوية عن يومهم زى كل يوم ، وصلت البيت ودخلت مش سامع اى صوت روحت ابوص عليهم لاقيت الولاد كلهم مالفوفين حوالين امهم فى المكان اللى بتعد تشتغل فيه فى البيت واللى قاعد على كتفها واللى قاعدة على رجلها واللى فوق راسها ، بصراحة المنظر خضنى متجمعين ليه كدة ياترى اه شكلها كدة داخلين على خراب فى المزانية ...

بس الكلام والمناقشة اللى سمعتها خلتنى مطمن قوى وماحبتش اقطع عليهم القاعدة الجامدة دى واكتافيت انى اسمعهم واراقبهم من بعيد وبس

- مامى ، احنا عايزين نسألك على حاجة هو انا معنى اسمى ايه ؟

- بتسألى ليه ؟

- عشان انهاردة فى المدرسة ميس هنا سألتنا عن اسامينا ومعناها ومين اختاره لينا ؟ فا انا قلتلها معرفش وسألت اخواتى واحنا مرواحين فى الباص برضه ماحدش يعرف فاقولنا نيجى نسألك

- ههههههه ، ماشى نبدأ بيكى انت عشان انتى الى سألتى

انتى اللى اختارلك اسمك انا وطبعا بابى وافق عليه ، انتى اسمك لى لى ورده اسم وردة انا بحبها قوى قوى هى الودرة اللى انا زراعها عندى وبتيجى دايما معايا وانا باخود باللى منها وحابيت اسميكى على اسمها لانك نقية ورقيقة وزى الامر زيها كدة وكمان عشان كل ماتشوفيها تحسى انك شايفة عندك وانك قد ايه حلوة وجميلة ورقيقة ، عجبك اسمك ؟

- اه حلو انا كمان بحب الوردة دى زيك يا مامى

- وانا يا ماما ..

- انت ياحبيبى اكبر اخواتك انت ابنى الاول واكيد ماكنتش عارفة انا هخلف كام واحد بس حابيت اسميك آدم عشان سيدنا آادم هو ابونا كلنا كلنا جينا منو هو وانت الكبير وكنت بتمنى انك تبقى اب وسند وضهر لخواتك وانت اللى تاخود بالك منهم ، عشان كدة ساميتك آدم ..

- طب وفيروز ؟؟

- اقول انا يامامى اكيد عشان بتحبى اللى بتغنى دى صح ؟

هههههههههه ، اه يا روحى صح ، انا المغنية اللى دايما اغانيها شغالة طول الوقت دى اسمها فيروز وانا بحبها جدا ، ونفسى انك تبقى فى عذوبة ورقة ودفا صوتها واقولك على سر ، نفسى تحبيها زىى عشان كدة باحاول اسمعهالكو كتير ، وانتى بيبى كنت بنيمك على اغانيها

- طب مانت بتحبى محمد منير كمان يا مامى بس انا مش اسمى منير ؟

- انا لو كنت سميتك منير كان ابوك طالقنى ورمانى ورماكو من الشباك ههههههه ، لا يا بيبى انا سميتك يس لاسباب كتيرة قوى

اولها ان فى سورة حلوة قوى فى القرآن اسمها يس لسورة دى ربنا بيكلمنا فيها كلام حلو قوى وكمان لما بنقراها عشان اى حاجة نفسننا فيها ربنا بيقبلها مننا ويساعدنا نعمل كل اللى احنا عايزينو ، وانا كان نفسى يبقى فيك الصفة دى ، ان لمل حد يطلب منك حاجة انت تقدر تعملهالو تساعدو على طول .. وتانى سبب ، ان زمان كان فى بيبى صغير انا كنت بحبه قوى وكان برضه اسمه ياسين

ها عرفتو بقى ليه اساميكو ومين اختارهالكو ومعناها ايه ؟

-- بصراحة انا لما سمعت منها الكلام دة ماصدقتش ، عمرها ماقالتهوللى حتى واحنا بنختار الاسامى كانت محاسسانى انه اى اسم عندها عادى ماتخيلتش ان ورا كل اسم من اسامى ولادى حدوتة طويلة كدة وحلوة كدة يمكن الوحيدة كانت واضحة لية فيروز لان مراتى حبيبتى مدمنة لفيروز واى احول هيعرف لكن لى لى وآدم وياسين دى اللى كانت جديدة عليه

بعد ماسمعت الحوار ده بينكو بين مامتكو من ساعتها وانا براقب تصرفاتكو وخد قرار انى لازم اساعدها انها تحقق احلامها فيكو وكمان احلامى معاها ... ياولاد امكو بتحبكو قوى وانا ابتاديت اغير منكو عليها بس اعتقد انى لو سألتها عن اسمى هطلعلى وراه برضه قصة ماهى اصلها لازم ورا حاجة يبقى فى احساس ، حلم ، قصة حب بينها وبين اى حاجة حتى اساميكو

الموقف ده غطى على ى موقف حصللى انهاردة مع انه كان يوم مليان بالمواقف ، بس اللى يروح بيته ويلاقى زوجة عاملة كدة واولاد بالجمال والروعة دى ، لازم ينسى اى هموم ومشاكل :)

ملحوظة : وعلى فكرة انا كمان اختارت معاها اساميكو مش هية بس ها .... بحبكو قوى :)

23رمضان

13سبتمبر

سنة .................................

هناك تعليق واحد:

candy يقول...

soooo nice
I like it