الأربعاء، 2 سبتمبر 2009

بفضل الله


تعبت ، ضعفت ، اتكسرت ، يأست

شوفت الدنيا سودا من حوالية

كلامى بقى عبارة عن شكوى وآه سؤال ليه وعشان ايه وازاى ؟

وحدتى زادت

بعدت الناس وفى عيونهم نظرات غريبة

دورت من حواليهم انتو بتعملو كدة ليه ؟

ليه بتسبونى وتمشو ؟

ليه النظرة دى فى عينيكو ؟

حد يرد عليه ويكون عنده الشجاعة

انا !!! انا بتبعدو عنى انا

جالكو قلب تبعدو عنى وتدونى ضهركو

اصرخ واجرى !! بس ماحدش يسمع صراخى والدنيا ديقة مش مستحملة جرى

انا فية ايه ؟ ليه حاسة ان الدنيا بضيق علية واحدة واحدة ؟ ليه فجأة لأتنى عايشة فى صندوق مافيهوش فاتحة تهوية؟

انا عندى ضيق تنفس !!؟

انا قلبى ضرباته مش مظبوطة !!؟؟

اجرى عالطبيب ، الحقنى ياطبيب انا ايه علتى ؟؟

جاوبنى الطبيب : علتك الكبر ، فرحتى بنفسك وتكبرتى على الخلق والخالق

عجبتك حكمتك وعقلك ، غاروكى لكا قالولك انتى الكبيرة وصاحبة القلب الكبير والعقل الكبير

صدقتى انك انتى صاحبة الفضل فى ده ونسيتى ان اللى آداكى العقل والقلب هو العاطى الوهاب سبحانه

بعدتى عنه ونسيتيه عصيتيه وتقلتى كتفك بذنوبك وسودتى دنيتك بكبرك وغرورك وقفلتى قلبك بعدم الثقة فى اى حد مانتى احسن من اى حد

طفيتى شمعة الحكمة اللى عطاكى الحكيم اياها ونسابتيها لنفسك ونسيتى انه الفضيل هو اللى ليه الفضل فى انه ياخد او يعطى سبحانه

كبرك صورلك نفسك احسن الناس صدقتى انك فاهمة فى كل حاجة واطنتطى على الخلايق واستكبرتى على النصيحة والمشورة " انا عارفة " علتك الكبيرة ونسيتى انه فوق كل ذى علم عليم سبحانه

افتكرتى انه عندك دوا لكل داء ونسيتى انه فى حاجة اسمها تخصص وان مافيش حد عنده كل حاجة لانه هو وحده الشافى سبحانه

كبرك وغرورك صورلك انه ماحدش قدك فى الحكمة والعقل ومافيش حد ممكن يساعدك مانتى الكبيرة بقى يساعدك ازاى

كان لازم توقعى وتضيق عليكى وتعيشى فى صندوق مقفول

اصل مين ممكن يتكبر على الله سبحانه العاطى الوهاب الفضيل

- دوايا ايه يا طبيب ؟؟

الفضل لله وحده ، اشكرى الله انه بفضله خلق الدوا مع الداء

من تواضع لله رفعه ، التواضع اهم دوا لداء الكبر احنى راسك لله حسى السجود وانتى بتقوللى " سبحان ربى الاعلى " هوا فوق وانتى تحت

تحت بتسجديلو وانت اقربله فى سجودك ده

الدعاء ، ادعيلو توبى واستغفرى اطلبى منه التوبة بقلب صافى ونية خالصة

الحمد ، الحمدلله ، كله من عند الله مافيش حاجة من عندنا سبحانه الفضيل كله بفضل الله

سبحان مقلب القلوب ، اللى كسرتيه فى نفسك بأيدك ، ممكن يتصلح بتوبة نصوحة لله ، كله بفضل الله ، واللى بعدوه عندك بسبب كبرك ، بتواضع منك ومعاملة حسنة ، وحب فى الله كله يتصل بأذن الله ، حبيهم انتى بس فى الله وفاتكرى انه كله بفضل الله

سبحان الله وبحمده ، سبحان الله العظيم

الحمدلله

ولااله الا الله

والله اكبر

ولاحول ولاقوة الا بالله

وانشاء الله ربنا يتقبل منك ويشفيكى ويتوب عليكى ويعفو عنك وعننا جميعا ، قوللى آمين

آمين :)

ليست هناك تعليقات: