الثلاثاء، 3 فبراير 2009

المرايا................


طبعا جه فيلم اسف على الازعاج واغنية شيرين الجميلة وسبقونى فى الكلام على المرايا،لكن بجد انا فى حاجة حصلتلى من كام يوم وانا ببص فى المرايا،، انا اصلا من البنات القليلة جدا اللى بتبص فى المرايا يعنى الميكانيزم عندى سريع لدرجة ان فعلا اوقات قليلة قوى اللى ممكن ارفع عينى واشوفنى فى المرايا...

لحد من كام يوم كدة برفع وشى فجأة فركزت فى المرايا فى وشى قوى وابتاديت اعمل شوية انفعالات كدة بوشى ،بس ساعتها حاسيت احساس غريب وهو انى مش حاسة اصلا،،يعنى انا مثلا شايفة ابتسامة لكن مش حاساها مش حاسة انى مبتسمة،لما بعدت وشى عن المرايا وابتسمت ساعتها حاسيت انى مبتسمة ،، مفاهمتش ده معناه ايه بالظبط،،يمكن ده معناه انى بحس نفسى اكتر ما باشوفها ....

بجد مابعرفش اتعامل مع نفسى اللى بشوفهاان دى انا سواء صور او زى المرة دى لما ابص فى المرايا ،،بعرف اكتر اتعامل مع نفسى اللى مابشفهاش مثلا عنية مش بلونها لكن بأحساسى اللى بحاول اوصولو من خلالها ،، وشى مش بشكل ملامحه لكن بالتعبيرات اللى بحسها وبعملها عشان اوصل شعور معين او فكرة معينة ،، شفايفى مثلا مش شكلها اللى باشوفو لكن بحجم الابتسامة او الضحكة واحساسهم اللى طالعين بيه ،،،أيديا مش بشكلها لكن بالمستها والمعنى اللى بقولو من لامسة الايد ،، كل التفاصيل مابشوفهاش بحسها ولما باشوفها صدفة بتعامل معاها باستغراب ،،حتى اختياراتى فى شكل اللبس برده مابصش فى المرايا بعتمد على احساسى بالحاجةاللى لابساها لان فى خيالى واحساسى بيها كتير بيكون احلى يمكن من شكلها " بس لايقة عليه يعنى " م الاخر كدة انا اكتشفت انى بحسنى اكتر مابشوفنى واكتر ما بتعامل مع نفسى بالعقل والطرق التقليدية

بس اللطيف بقى انى مش بتعامل كدة مع نفسى بس ،،لاء ،،الانيل انى بتعامل مع الناس كمان كدة،، يعنى لا يهمنى انت شكلك ايه ولا لابس ايه ولا شبه مهند ولا البيه البواب المهم ان اللى قدامى اقدر احسه انه حد كويس او حد مش لاطيف يعنى والحمد لله مابتخمش فى اللى برا بدخل فى اعماق البنى أدام اللى قصادى بعدى معاه الحدود اللى هو بيرسمها علينا ويصدرهلنا ماتكلش معايا ،،بس الاهم انى بجد بهتم بالاحساس اكتر مابهتم باللى بتشوفه عينى او بتسمعه ودنى ،،كل الحاجات المادية دى ماليش فيها وكتير بحس انه احلى اننا نتعامل مع بعض بأننا نحس بعض اكتر ما نشوفها او نلمسها بمعنى انى ابقى عارفة وحاسة ان اللى قدامى ده ازاى بيحس لما يحصله الحاجة الفلانية ده هيقربنا من بعض اكتر ويمكن يخلينا نفهم بعض اكتر ،، عشان كدة انا بعرف اتفاهم معايا لانى بحسها مش بشوفها .......

ليست هناك تعليقات: