الخميس، 12 فبراير 2009

أخر رقصة................











زحمة و دوشة وناس هايصة ومفرفشة كله بيرقص على كل انواع المزيكا عالى منها وواطى ،، سالسا وفالز وتانجو ومودرن والامر مايسلمش من شوية بلدى بردة ،،ماهى سهرة جنان والحب مالى المكان كله فرحان والجو جامد اخر حاجةوهى كانت شعلة الحفلة




لما رقصت الفالز ،،كل واحد كان واقف كان بيحلم يكون هو الكتف اللى بتترمى عليه فى اخر الرقصة




لما رقصت السالسا ،،،كانت الارض بتلف تحت كل الحاضرين ،وبلفة منها حس كل الموجودين ان العالم مابقاش العالم الثابت ده لكنه بيلف فى دواير طول الوقت ومع التانجو،،،،ماكنش فى ايد اى حد غير انه يغمض عينه ويحلم انه طاير معاها سما فو سما بخطوات ثابته محدده عارفة رايحة فينجنونها وروحها المرحة والسرعة والاندفاع والغرور اللى بيطلع منها فى كل خطوة ومع كل تمبو فى المزيكا ، كان بيلهب المكان وبيشع فيه روح الغيرة والرغبة،،والتحدى ،، تحدى لمن سيفوز بها فى اخر السهرة عشان يرقص معها اخر رقصة سكتت المزيكا،،وقف الرقص ،، ومافيش على وشوش الناس غير نظرة اندهاش وترقب ، وقفت بكل ثبات وثقة وغرور وتحدى وسط كل الموجودين وفى نص حلبة الرقص وبصوت اكثر ثباتا ومليان بالتحدى والغرور والكبرياء"




ودلوقتى : مين يحب يرقص معايا؟ "




ملواتى ، اميرتى ، حياتى ، تحت امرك انا ، انا كلى ليكى ، مين غيرى طبعا ؟ ،،، كلهم اتمنو يرقصو معاها وكلهم شافت فى عينهم الامنية والحلم والرغبة فى انه يفوز بيها اخر الليلة ، مش اكتر رمت بنظرة متأملة ، ولاحظته وشورت عليه من بين كل الموجودين وقالتله




" أنت" !!!!!!!!!




الكل اتجنن مين ده ؟ ده مدعو معانا ؟ اصلا ماشفناهوش بيرقص طول الليلة ؟دى اتجنن!!! اه ده معقول ؟ تلاقى الرقص دواخها؟




كان واحد واقف بعييييييييييييييييييد فى هدوء وثقة ، وكان الوحيد اللى ماطلبش انه يرقص معاها ، ده يمكن فضل معظم الليلة مابيرقص غير مع البنات اللى يعنى على أدهم كدة بهدوء وثبات قالها ،،




" أنا" ؟؟؟؟؟؟؟




قالتله ايوة انت انا اخترت تكون اخر واحد ارقص معاه




قالها :بس انا ماخترتش انى ارقص معاكى




الكل استغرب ،، انت اتجننت ،، ده اكيد مجنون،، وكلام من ده كتير قوى،،، وطبعا اكتر من اتغاظ كان هى،، زاد جنونها وعنادها ،، واعتبرت انه كدة عداها وهى كدة هتشن عليه حرب ولازم تكسبهاحاولت انها تستعيد ثباتها وهدوءها




وقالت: تبقى خايف؟؟؟؟




هو وبكل ثقة : من ايه؟




هى: منى انا




هو: وايه اللى يخوفنى منك؟




هى : عشان انا اقوى منك،، خايف على نفسك تضعف قصادى وكأنها تحدته




مغرورة




خلاص لو كلامى غلط اثبتلى واثبت للناس العكس




موافق ارقص معاكى بس خلى بالك اللى هيفوز فى الرقصة عليه تنفيذ اللى هيطلبه منه التان




ىموافقة




ووقف كل واحد فيهم قصاد التانى وكأنهم هيبدأو مبارزة مش رقصة،، وبدأت مزيكا التانغو تعزف نغماتها وبدأو برسم لوحة كلها تحدى وعنف وكبرياء ،، حرب مشاعر كل منهم عايز يكسبها ويسكب التحدى قصاد التانى،،لكن اللى كان بيدور جوه كل واحد منهم عكس اللى كان بيحصل ،، لما يحدفها دفعة قوية لبعيد تبدأ هى تقرب ،، ولما يحاول هو يقرب هى تبعد ،، شد وجزب ،، طلوع ونزول ،، كلمات من غير حروف ،، كان حوار عصبى عنيد ، كله ثقة وثبات وتحدى ومشاعر مغلفة بالغرور والكبرياء ،، ويخلص الحوار الراقص ببوسة وقاطعة فى ديل الفستان................




و مع اخر دقة فى وتر الجيتار، وبسكوت وتحفذ من الموجودين وترقب للى هيحصل




زقته بعيد عنها ،، بصلها باندهش وقالها فى رأيك مين اللى فاز؟؟؟؟؟؟؟؟؟




ما طلعش منها اى رد كان رد فعلها الوحيد نظرة كلها شرار ، عند وكبرياء،




مش عايزة تعرفى انا هطلب منك ايه؟




وانت مين قالك ان ايا كان اللى هتطلبه هيتنفذ؟




دى اصول المراهنات




وفى هدووووووووء وبعد تفكير عميييييييق جدا




عايز ايه؟




هو ده اللى كنت عايزه




مش فاهمة




اكسر عندك وكبرياءك............




مشى ، وجريت وراه ،، وكل الموجودين مستغربين اللى بيحصل




لحظة لو سمحت




التفتلها ،، انت بتكلمينى انا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟




مافيش غيرك




عايزة ايه؟




انت فاكر ان انت اللى كسبت مش كدة؟؟




فاكر !!!!!!!!!!!!!!!!!!! ليه بتقولى كدة ،، دى حقيقة الكل شافها بعينه




ضحكت ضحكة كلها عند وتحدى ،، اتغاص وجن جنونه ليه بتضحكى ،، فى ايه فى كلامى يضحك




فيه انك شايف نفسك بزيادة وفاكر ان انت اللى كسبان




يا حبيبى خلينى اقولك ان لو بصيت بتركيز وفكرت شوية هتلاقى ان انا اللى كسبت ،مش انت




قصدى انه اغبى انسان اللى يفتكر نفسه انه مشة كلامه على ست ،، ماتستهونش بذكائى يا صديقى




لسة مستغرب قصدك




بعد ما انت رفضت عرضى للرقص ،، انا اللى جريتك لترقص معايا ، وانت فاكر انك جيت بأرادتك عشان تتحدانى وفى الاصل انا اللى ثيرت روح التحدى جوالك عشان تيجى ونرقص ،، وانا اللى وصلتك فى الرقصة للبوسة وللنهايةودلوقتى مين اللى كسبان ،أنا، أنت؟؟؟




؟قرب منها بخطى كلها ثقة وثبات وهدوء ، لف ايده حوالين خصرها النحيف ومسك ايدها ، وقالها بكل هدوووووووءانا اللى كسبان ،، بس مش فى الرقص !!!!!!!




انا كنت عارف انك هاتخترينى من بين كل اللى كانو موجودين




ليه بقى ؟؟؟؟؟




عشان انا فاهمك كويس وعارف ان اللى كانو موجودين دول مايكلوش معاكى ،، ممكن تصحبيهم فى رقصة ، فى كاس ،، لكن مش مشاركة فى الرقصة الاخيرة اللى انا فاهم انك جواكى عارفة كويس انه اللى هيرقصها معاكى هو اللى هيفضل معاكى لاخر العمر ،، وانا كل اللى محتاجه انك تفضلى فى حضن قلبى لاخر العمر ،، وتخلص الدنيا وانا وانت لسة بنرقص




يبقى مين فينا اللى كسبااااااااااااااااااااااااان!!!!!!!!!!!!!!!!!؟


ليست هناك تعليقات: