الأربعاء، 19 أغسطس 2009

رمضان كريم المصرى ...


اعرفكم بنفسى : انا رمضان كريم المصرى ..

انا شهر بيجى فى السنة مرة واحدة وفى وقت واحد باكون موجود فى كل مكان فى الكون فى وقت واحد ، بس اكتر مكان بحب اكون موجود فيه هو مصر ...... عشان كدة انا اسمى رمضان كريم المصرى

اولا فى راجل بيسموه فى مصر المفتى هو اللى بيطلع بعد صلاة المغرب بتاعت يوم 29 شعبان ويقول انا جى بكرة و لا بعد بكرة بيوم

تانى حاجة تسمع الاغانى والضحكات وفرقعة البومب والصواريخ وعيال بفوانيس وشموع جواها مضوبة وحالو ياحالو وواحوى ياحواى ومكسرات ولوز وجوز قطايف وقمر الدين

انا اللى باجى ومعايا كرم وخير شنط رمضان وشباب الخير المصرى فى كل مكان مالى الشوارع يدور على الغلابة والناس البسيطة الطيبة يشارك معاها كرمى بوقت بأكل بقلوس برحمة ومودة تطبيق لكل معنى جميل رنا قالنا عليه وحاطه فيه وكلفنى بيه وبيساعدنى فيه الشباب والصغار والكبار كل مصرى هو من رجالتى اللى كلهم جدعنة وشهامة وخير ، اللى بينزلو يفرشو المساجد بفرش جديد عشان صلاة التراويح وتهجد و اعتكاف

غير بقى العزايم والولايم ومالذوطاب ، لامة عيلة وعيلة العيلة الجيران والصحاب كله ساعة المغربية مالموم حوالين وليمة رمضان عليها فول عليها زيتون عليها خروف كله بياكول ويفطر على نفس الدعوة ونفس النية النية خالصة لله الواحد الرحمن الكل راضى الكل مرتاح الكل بيقول الحمدلله

يخلص الفطار عندى فى مصر عادة مالهاش مثيل ككل عوايد مصر المحروسة اولها مسلسلات وكأنهم بيستنونى مخصوص عشان كل فناين البلدى يفرجونى على قد ايه هما فنانيين ومبدعين كبارهم كانو او صغيرين مشاهير او مغموريين اهو كلهم فنانيين ، فرجة على برامج وفقرات وترفيه ومسلسلات ونجوم مضوية فى سمايا

يجى وقت السحور من ايام عم المصريين فؤاد حداد وعمهم التانى سيد مكاوى وفى عادة مصرية اصيلة اسمها المسحراتى يلف يطوف على بيبان المحروسة المقفولة على ناسها الصيمين الطيبيب يقولهو اصحو يانايمين جه وقت السحور جه وقت الفول والبيض والزبادى اصل السحور عندى فى مصر مقدس فيه الفول يسدها من السحور للفطار حتى مع العادة الجديدة خيم الفايف ستارز برضه بتلاقى جبب هيفا وتامر ونانسى و دينا ولوسى واليك الرومى والكافيار لازم تلاقى قدرة الفول ، او حتى لوماشى فى حارة بسيطة برضه هتلاقى العيال الصغيرة كلهم ماشيين شايلين الاطباق للاقرب عربية فول وبيجيب فول السحور ، او تلاقى ست البيت المصرية فى قدرتها الصغيرة بتدمس احلى علبة فول او حتى الشب الروش اللى بيضربها من الشبراوى فى الكوربة كل ليلة ،،، مش مهم المهم اهو برضة فول

ويأذن شيخ الحسين بانه الفجر يامسلمين يالا الفجر يالا صلاة لرب العالمين يالا هنبدأ يوم جديد من ايام الصيام فى الشهر الكريم

عرفتونى .. يالا اعرفونى انا كلها يوم واجى انهاردة بالليل هينادى المفتى عليه هيطلعو يشوفى هلالى هل ولا لسة

انا رمضان كريم المصرى جى وجايب معايا كل الخير والرحمة والمغفرة والعتق من النار

انا رمضان كريم المصرى جى وجايب معايا لمة العيلة والاصحاب والروح الحلوة والابتسامة اللى تداوى القلوب

انا رمضان كريم المصرى جايت ياولاد يالا نورو الفوانيس وعلقو الزينات فى البلكونات يالا يابتاع الكنافة الشعر والقطايف انصب نصبتك

انا رمضان كريم المصرى جيت يا كل ام وست بيت مصرية فكرى كل يوم فى سفرة هنية تقوى قلب عيالك فى الصيام وابو العيال الشقيان

انا رمضان كريم المصرى جيت ياموظفين الحكومة ياللى بتشتغلو سعتين فى النوم قصدى فى اليوم نفسى السنةدى لما اجى الاقيكو اتغيرتو وقررتو انكو تشتغلو بقى ..

رمضان كريم المصرى ليه طعم تانى ، رمضان فى مصر .............. مش هتقدر تغمض عينيك :):)

كل سنة وانتو طيبين ورمضاااااااااااااااااااااااااااااااااااان كاااريييييييييييييييييييييم على طريقة سيد مكاوى :)

ليست هناك تعليقات: