الأحد، 24 يناير 2010

فى يوم ميلادك .....


يمكن كتير هيقول عنك الكتير فى ذكرى يوليو ذكرى رحيلك عنا .. لكن انا حبيت اقول عنك فى يوم ميلادك قبل كل حاجة فى الدنيا لازم اقول " كل سنة وانت طيب ياطيب فى المكان الطيب بأذن الله " ... وحشة كل حاجة حوالينا بس افلامك وروحك وافكارك اللى ماحدش يقدر يمنعها توصل للناس ملية علينا حياتنا ..

فى يوم ميلادك حابة اقولك يا جو يااستاذ انا اتعلمت منك الكتير ..

فى يوم ميلادك جايبلاك هدية عبارة عن انشانة صغيرة اتربيت واتشكل وجدانها وافكارها بيك وبكلامك يمكن ماكنتش من تلامذيتك المباشرين مانيش الطيب ولا الصيفى ولا طبعا خالد يوسف لكن انا حد بسيط من اللى انت كنت بتهتم بيهم وبتحس بيهم اكتر من اللى حواليك وتعرفهم انا من جمهورك اللى فهمكم وحبك وحسك وقدرك واحترمك ودول اللى انت طول الوقت كنت بتقول عشانهم وشايل همهم

وهو ده مربط فرسى معاك ..انت علمتنى انى ماهتمش بنفسى على حساب اللى حواليا انت علمتنى ان الاختيار صعب بس المصير لازم يكون فى اليد .. انت اللى عرفتنى ان الضال مسيره يرجع لحضن مدنته .. انت اللى علمتنى ان الاخر موجود شأت ام أبيت فاحسنلى احبه واحترمه وافهمه بدل مالعنه اواكرهه اوخاف منه ..منك السماحة والصدق والاحساس من اسمى المشاعر واجمل اساليب التعامل بين البشر مافيش مجال للانانية فى الحياة وان الحياة فى حب الناس اللى حوالينا تبقى احلى كتير من العيشة وسط الناس واحنا بنكره بعض،، نضحى عشان الحاجة اللى بنؤمن بيها ،، انت اللى علمتنى الحلم ازاى احلم ازاى اعيش حلمى ، ناس كتير كانت بتنقد فيك وتقول ايه الراجل اللى فرحان بحياته وعمال يحكيهلنا !! وانا بقولك انا من اكتر الناس اللى بتعشق الافلام اللى انت موجود فيها اصلا انت موجود فى كل افلامك بس التلات افلام بتوعك عندى من اهم مراجع تعليم الحياة والدنيا والحب ....

اينعم خربتلى دماغى وكل اللى انت علمتهوللى وشكلت دماغى عليه لاقيتو مش موجود فى الدنيا بس برضة انا مقتنعة باللى انتو علمتهوللى واللى دماغى اتشكلت عليه انت علمتنى اؤمن وانا دلوقتى مؤمنة بنفسى وبافكارى ومش هفقد الامل انى الاقى حد يشاركنى افكارى وان مالاقتش ادينى بدور على طريقة اقول بيها وساعات ناس بتفكر معايا وساعات ماحدش بيبص حتى على اللى بقوللو بس برضة انا هفضل اقول زى مانت فضلت اكتر من نص عمرك بتقول ...بتقول احسن نتعلم نحب بعض بدل مانكره بعض

بتقول ان البلدى ليها علينا حقوق وان ارضها ماحدش هيحافظ عليها غيرنا

بتقول ان العصفور مهما بعد مسيره يرجع لحضن عشه من تانى

بتقول منرضاش يهاجر القمر سماه وانا معاك بقول

بقول انى فهمت على طريقتك

حبيت على طريقتك

حسيت على طريقتك

حبيت السيما على طريقتك

فهمتك فاكيد هقدر افهم اجعص جعيص

خفت على بهية زى مانت خفت عليها واكتر

بس انا لسة مش عارفة اعمل ايه عشان احافظ عليها !! مسيرى هعرف

وحشتنا افلامك ياجو كان نفسى تكون وتقول وتفضل تقول بس اللى انت قولتو هنفضل نسمعه لسنين وسنين وهنفضل نحارب لحد مانوصل لحريتنا انا الحرية مبأدى الحرية فى الافكار فى الحب فى الاختيار الايمان علاقتى باللى خلاقنى علاقتى بغيرى الصدق الثقة الحب

الحب الحرية هما انت هما كيانك هما سرك هما سبب حبى ليك زوايا كاميرتك اللى ياماجننتنى هى الزوايا اللى بشوف بيها الدنيا على قد ماهى تبدو معقدة على قد ماهى فى البساطة مافيش ابسط من كدة ....

" الممثل كلام على ورق بيحولونبض قلب " اسكندرية كما وكمان !!

ليست هناك تعليقات: