السبت، 27 ديسمبر 2008

أغتصاب يا خوانة ..................

كان يوم غريب,,لكن بصراحة ولازم اعترف بده اول مرة احس ان قضية فلسطين واللى بيحصل فيها مأثر على فرحتى اللى حاصل فى غزة النهاردة شىء مؤثر جدا واول مرة احس بالعجز وقلة الحيلة مش عارفة اعمل ايه،، فلسطين،،مغتصبة،،اغتصاب،،فاهمين يعنى ايه اغتصاب ولا ماسمعتوش عنه قبل كدة ؟ وبجد وحقيقى اول مرة احس انى لاازم اكون هناك,احساسى بالعجز قاتلنى ومش بس عجز لكن جبن كمان اد ايه انا حاسة انى مواطنة عربية جبانة وانى مستحأش انى اعيش فى حضن الوطن دة الوطن اللى عايش وبيتبسط وقلبه مجروح ازاى ازاى قادرين نضحك ونعيش ونسين اللى بيحصل فى ارضنا المقدسة المحتلة هاهاهاها" مقدسة محتلة" فى فىالدنيا حاجة اسمها مقدس محتل يبقى ازاى مقدس انهى قدسية دى اللى احنا سايبنها كدة تنتهك وتحتل سنين وسنين واحنا بنشوف وبنتفرج وبنمص شافيفنا على اللى بيحصل فى فلسطين واحنا بنتفرج عليه فى التليفزيونات ,سامحنى ياوطنى على ضعفى وقلت حلتى اصل حكومتى مش فاضيالك وراها نهب وسرقة وافراح عشر نجوم مش هى بس فى غيرها اللى مشغول باالبترول واللى مشغول بخناقة على حدود ارض واللى واللى وسايبين قلبك بينزف مجروح مدبوح منتهك مين فيهم حاسس بيك الكل اتأمر عليك ,,,طب فين حقوق الانسان وفين سفرات النوايا الحسنة وفين كل الناس اللى واجعه دمغنا على تعذيب السجون وانتهاكات المساجين فين الناس اللى صعبان عليهم الكلاب والقطط اللى فى الشارع فين كل دول والاطفال اللى بتموت من الجوع والبرد والعطش والضلمة والظلم والتشرد,,,امتى بقى يارؤساء يا امراء ياشعوب امتى بقى تنتهى المهزلة دى ناس بتموت كل دقيقة من غير اى ذنب وعلى رأى المثل المصرى الشهير"البيت بيت ابونا والغرب يترودونا" بس يارتها جت على الترد وبس دى مهزلة ده اغتصاب اغتصاب وهتك عرض كمان ودى جريمة عقبها الشنق الشنق يعتى الموت الموت لكل واحد يغتصب ويهتك عرض واللى حاصل فى غزة وفى كل فلسطين لسة الحروف فى اللغة العربية بكل ثراءها فى المعانى لسة مافيش الجمل والكلمات والحروف اللى توصف اللى بيحصل فيها كفاية جبن وصعف قوموا بقى واعملو حاجة فى حياتكو قبل ماتقبلوا رب كريم ياولنا من عقلبه وياولنا من دعوة المظلوم واحنا ظالمنها وجايين عليها وكل حكومات الوطن العربى مالهاش دعوة ياعم واحنا مالنا هنسيب السرقة والفساد لمين واللى يقولك هنسيب بترولنا لمين واللى يقولك هنسيب ماشرعنا واعمارنا لمين واللى يقولك هنسى حقدى على فلان ازاى خليكو يا كل حكام الوطن العربى متنيلين بستين نيلة على عنيكو وخفكو وجبنوكوا منها ومن ابنها المدلل بس اكيد غزة هاواى نفسها بنفسها وبايد كل اللى لسة شرفة وحاسين بيها اصل الوطنية والنخوة مالهاش كبير ولسة الشعوب والحمدلله ماحدش كاسر عنيها العمر واحد والرب واحد اموت وانا بادافع على المبدأ ولا اعيش نايم على ريش نعام بس عريان والكل بينهش فى جسمى سامحينى ياغزة على ضعفى اصلى عربى

هناك تعليق واحد:

dabka يقول...

القلوب ماتت والاحساس مات
والضمير مات ...
لك الله يا غزة ...