الاثنين، 23 مارس 2009

من علمنى الحب

" وكتب قلبى أنك أنت علمتنى الضحكة الحلوة ,علمتنى أن الدنيا أهم مافيها نعيش اللحظة"
أغنية جميلة من أغانى " عايدة الايوبى " أسمها" من زمان" أغنية قديمة شوية ومن أغانية المفضلة جدا ، وأنا بسمعها انهاردة سرحت شوية فى الجملة دى ,وسألت نفسى سؤال: هل فعلا ممكن نتعلم من حد معين معنى الحب ؟
جاتلى الاجابة صريحة وواضحة ومؤكدة من قلبى ،،، أكيد طبعا يا هانم ولا نسيتى , معلش اصل وانا قلبى واخدين على بعض شوية ههههههههه،، سألته نسيت ايه يالمض ؟
نسيتى مين اللى علمنا انا وانتى الحب !!!!!
ردت دموعى مع ابتسامتى فى نفس واحد : طبعا فاكرين
قلتلهم ده كان من 10 سنين
قالولى ولو انشاءالله ميت سنة ولا عمرنا ننسى ،، وقامت ثورة عليه كان أبطلها دموعى وابتسامتى ورعشة ايدى وقائد الثورة " قلبى " كانو بيدافعو فيها عن استاذهم اللى علمهم الحب وكانو بيطالبونى بأنى اخضعلهم وخليى عقلى ينشط ذاكرته ويحكيلهم عن الايام دى..........
وبماأنى حد دميقراطى وبطالب دايما بالحرية والاستقلال للافكار والمشاعر قررت اخضع لمطالبهم أنى أثبتلهم انى فاكرة كل حاجة عن الحب اتعلمتها من معلمى الاول ..وأبتديت أستعيد الذكريات
دايما بيقى عندى مشكلة مع الناس انهم شايفين انى مابحسش أو لما بتكلم مع حد بيحب او مرتبط ساعات بيقبو مش شافيين انى هحس بيهم لانى مافيش حد فى حياتى وانى عمرى ماجربت انى اكون فى علاقة ناجحة،،بس اللى ميعرفهوش هو انى ده اللى اتعلمته من معلمى الاول ....
الحكاية ببساطة انى بعتبرنفسى اكتر حظ منهم ، لانى اتعلمت الحب على اصوله ، أتعلمته كأنى شاعر أتربى على يد المتنبى ، او كأنى موسيقار عشق الموسيقى وتشربها على يد عبد الوهاب ، زى مغنى يعش الغنا ومثله الاعلى فيروز ، زى اللى اتبرى على ايد سيد درويش فى حب البلدى وانسانها البسيط ، أتعلمت الحب على أيدو ...هو مين ,,مش مهم أسمه هو عمره ماكان فى شهرة المتنبى او عبد الوهاب او فيروز او سيد درويش ،،لكن كان ليه كل الدنيا
اتعلمت منه أول درس : مافيش حب مع أنانية،، وانه لودخلت الانانية من الباب انتحر الحب من فوق السطوح
عمرى مافكرت فى نفسى ، ماينفعش يبقى اللى انا عايزاه وبس ومش مهم اى حاجة تانية ، ماينفعش افكر فى مشاعرى انا وطظ فيه هو...
تانى درس : كان الخصوصية فى الحب ،، مشاعرى حاجة خاصة بيه جدا ماحدش مسؤل عنها غيرى ماحدش ملزوم بأى حاجة غيرى ، مش معنى انى بحبه يبقى هو كمان لازم يحبنى ، وبماانى حبيته يبقى انا المسؤلة عن مشاعرى دى ، حتى لو هو ماحبنيش ، مش هكره ،،هو حقه مايحبنيش وانا من حقى احبه ،، وكل واحد حر
تالت درس : الرضا والقناعة ،،كنت بحس بسعادة طفلة مستنية العيد عشان تجرى وتلعب وتشوف كل الناس اللى بتحبهم بس لانها شافته من بعيد ، عمرى ماطمعت فى اكتر من اللى كنت باخده ، كانت صباح الخير ماتنيمنيش تلات ايام ، كانت زيارة كل خميس بالدنيا كلها ولما كنا نخرج خروجة كل كاااااااااااااااااااااام شهر كان ممكن افضل صاحية شهور وبحكى عن احساسى وكأنه عرض مستمر لمجرد انى خرجت خروجة وكنت فيها واحدة من ضمن بشر كتيييييير ويمكن كنت فى أخر الصف لكن اهو .......كنت برضى بنظرة من بعيد لما كان شوقى ليه يبقى شوق مجنون
رابع درس : الصبر ...........بكل ماتحتويه الجملة من معنى ، شوفتى ليه كانت تعتبر حاجة نادرة فى الدنيا مع ان المسافة بينا مش كتيرة واتعلمت انه لو صبرى قرب ينفذ اروح امون كدة بظرة من بعيد او لو البنزين ماكنش غلى ساعتها فكنت بمون اكتر بمكالمة خطف او دردشة على الماشى ،الثابية وانا بصاله فى عينه بسنين " ده ايام الرخص بقى " وارجع قضتى الصغيرة وافتح كتاب مذكراتى واكتب انه رغينا شوية صغيرين عالماشى واطير لما يسألنى عمله ايه ...
خامس درس : الثقة...القفة كان لازم تيجى بعد الصبر لان من مزايا الصير انه بيعرفنى اذا كنت صح ولا لاء والا ليه صبره كل ده!!!!!!!!!! فأكيد هيجى ثقة بعد كل الصبر ده انه هو ده حبيبى وصديقى والانسان الوحيد اللى ماينفعش اثق فى حد غيره لانه علمنى الثقة بنفسى

ولما سكت ،، ردت دموعى عليه بقسوة كفاية ياعليا امنت انك فاكره وعمرك مانسيتى ،،لكن قائد الثورة "قلبى" قالها ماحدش يتكلم الا بأذنى ، وأنا بقول كملى ياعليا انا مشتاق اسمع كلامك وعايز ومحتاج افتكر الدروس اللى اتعلمناها لان الوقت ده احنا معاكى بنمر بأذمة ومحتاجين نفتكر كل حاجة حلوة وايجابية اتعلمناها فى حياتنا .....أرجوكى ياعليا كملى
بعد احاح قلبى كملت
احنا كنا وقفنا فيين ياولاد،سادس حاجة
اه صح سادس درس: التضحية ،، مافيش حب منغير تضحية وتنازلات انشالله لو هضحى بحبك عشان حبيبك نفسه يعيش سعيد ،، انا كان ممكن احارب عشانه لاخر العمر ، لكن مادام مش انا اللى سعادته معايا ماكنش ينفع افضل موجودة ومشكله عبء عليه ،، وأتمنتله الخير ،، والله انه حبيبك يكون سعيد ده بالدنيا كلها حتى لو مش انت اللى بتشاركه سعادته بس المهم يكون هو سعيد ،، وبعدين مالها الصداقة ماهى كويسة برده ....
سابع درس : الوفاء والاخلاص ،، اصلا موجود او مش موجود ، قصاد عينى او بينا محيطات الكون كله مش مهم هو فى قلبى ومافيش غيره واى شنب يعدى من قصادى على نفسه مش عليه انا عندى اللى يكفينى وزيادة
ثامن درس : كان الحماية والامان ،، الحب حماية وامان مايعوضهمش كل سكيورتى العالم كله ولا كل جنود الارض ممكن تكون فى غابة ولا فى حوارى شيكاغو او حتى منشة ناصر وفى قلبك حب عمرك ماتحس بأى خوف ولا اى قلق الدنيا امان وقلبك فى امان ومحمى ولا اجدعها محمية طبيعية .....ز

هديت ثورتى ، نشفت دموعى ، حضنت ابتسامتى ، وقفت رعشة ايدى ،، سكتنا ودخلنا فى فترة سكووووووووووووت طوييييلللللةةةةةة جدا جدا غرقنا فى بحر ذكريات يمكن اللحظات اللى فيه مش كتيرة لكن المشاعر اللى كانت فيه كانت بالدنيا كلها
الحنان الطيبة الاخلاص الضحكة الحلوة البراءة المشاعر اللى من غير اى مقابل مش مستنى حاجة تاخودها عشان تلاقى حاجة تديها العمر اللى بيساوى لحظة انك تكون لحبيبك ونس وسكن الاحترام بينكو والخصوصية رعشة الايد عند السلام دقت القلب اللى شبه دقة قلب " جيرى" لما بيخاف من " توم" بتشاف دقة قلبك بعينك مش بتسمعها بس الصبر والامل ان بكرة اكيد احلى السهرة الحلوى وسط الشلة الحلوة فى بلكونة مصيف الاسكندرية كل سنة الخروجة اللى كلها دلع انك تمشى فى الشارع وتتمنى تشوفه صدفة مافيش انانية اغنية شايف البحر شوكبير او انا عندى حنين لمل اظبط نفسى بدندن ياماعيون شاغلونى لكن ولا شغالونى لما ترقص من قلبك وكل حركة فى جسمك بتقول بحبك يارب تتهنى لما تشوف نسخة صغيرة بتتولد قصاد عنيك مش جزء من جسمك لكن جزء من روحك وقلبك وتفضل محتفظ بأبتسامتك ...لماتعرف ايه هو الحب الحقيقى فى حياتك..ساعتها افتكرنى واعرف انك محظوظ
انا بعترف انى لو عرفت الحب فى يوم عمرى ماكنت هتعلمه على اصوله لو مكنتش حبيتك ..
حبيبى .....أشكرك

ليست هناك تعليقات: